VPM on the Fly info (ratio deco alt)

(Läst 1 949 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag såg att det för någon vecka sedan återigen diskuterades Ratio Deco och VPM on the Fly här i forumet. Då jag blivit uppmanad att berätta lite så kommer det här:

Jag har i princip uteslutande dykt min egna VPM on the fly metod sen 2005 då jag utvecklade den i ren irritation på moderna datorers och ratio deco's många tillkortakommanden och "farliga antaganden" - det fanns helt enkelt inget jag kunde ta med mig och dyka tryggt med utom mjukvarugjorda tabeller! Precis som Dmitri säger är den klockrent träffsaker på VPM profiler. Den missar endast +0-3 min (ja, plus, aldrig minus) på VPM +2 med specifika settings i tex V-planner över ett säkert intervall på 30-75 meter och 15-75 minuter bottentid djupare än 45m och upp till 90min bottentid grundare än 45m. Det går att köra ännu djupare och ännu längre, men då måste man manuellt korrigera för brantare kurvor. Jag har gjort tester med mycket goda resultat.

En stor fördel är att VPM's algoritmiska uppbyggnad tillåter i princip alla gasmixar mellan luft och trimix 16/55 med tillräckliga marginaler (kan dock bli något mer fel än 0-3 min i kanterna av "boxen"). Mkt bra för mig som dykt mkt luft och lite snålare mixar främst av ekonomiskäl (hade kostat nån miljon med all mix, dvs inte blivit i närheten lika mkt dyk så ni som har problem med det kan hålla tyst, det är en annan diskussion som jag redan sagt mitt i många ggr :)

Jag har lärt ut den till dykvänner, instruktörer samt fortbildningselever sen dess och den har blivit väl mottagen, även om bara några st använder den fullt ut som enda beräkningsmodell. De flesta föredrar att planera med gas etc och skriva ner en profil. En stor fördel kan vara att man kan drastiskt minska på antalet backup-planer...

Djupare än 80-90m dyker jag däremot alltid med tabell/dator...

Innan jag började med detta hade jag 3 bends på mindre bra datorer (VR3 tex, den är rent livsfarlig med längre bottentider 35-40 min+) och metoder. Sen dess har jag varit helt ren, trots mkt hårda dyk, multipla dyk multipla dagar upp till 70 min OC på 60+ och 90 min CCR. Den funkar hjälpligt för CCR också och jag har kört kanske 150-200 ccr dyk såhär, men mina försök att hitta en bra ccr specific metod har hittills gått bet (inte för att jag lagt så mkt tid på det men iaf).

Kanske dags att publicera metoden snart...
Hur som helst ingår den i InDepth Training's kommande Tech II kurs och manual, och jag kör den även på Trimix II kurserna.

mvh
Erik

EDIT: Påmindes nyss om att jag faktiskt beskrivit lite här på forumet tidigare:
https://www.dykarna.nu/forum/response.asp?id=226693&main_Id=226693&catId=0

Erik Engberg
Erik Engberg 2008-10-06 14:49:28
545 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg VPM on the Fly info (ratio deco alt) Erik Engberg 2008-10-06 14:49
svara Sv: VPM on the Fly info (ratio deco alt)Jonas Pavletic2008-10-10 00:31
svara Sv: Sv: VPM on the Fly info (ratio deco alt)Erik Engberg2008-10-10 10:26
svara Sv: Sv: Sv: VPM on the Fly info (ratio deco alt)Jonas Pavletic2008-10-11 17:25

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: