Vraksafari i september?
(Läst 1 067 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej alla ressugna dykare!
Jag och Morten är sugna på att åka på dykresa till Egypten i September. Jag har hört mig för hos Colona i Hurgada och de kan köra ut på safaris upp till 10 dagar om man är en större grupp som kommer. Vi fundarar på att dra ihop lite folk och åka ner tillsammans, vi behöver nu 3-4 personer för att fylla båten, vi kommer då att vara totalt 6-7 dykare.
Tanken är då att åka ner måndagen den 7/9 (med Ving ifrån stockholm), på tisdag kväll går båten ut för 10 dagars vraksafari med obegränsat antal dyk, vi kommer att åka norrut men även försöka ta en sväng ner till Salem express (bakluckan till bildäck har tydligt trillat av nu...) väl nere i söder så försöker vi nog även se panoramareef och Daedalus. Huvudfokus ligger alltså på vrak, vi kommer att kunna göra upprepade dyk på alla de stora vraken men gott om tid till både penetrering och fotografering för den som vill det. Ledare och dykguide blir Gunnar Gauert, en fantastiskt trevlig och kunnig vrakfantast som kan vraken utan och innan. Med tanke på resans utformning så vill vi att de dykare som följer med har minst 50 loggade dyk och givetvis gärna wreckdiver speciality.
Båten blir Colona V, ingen lyxkryssare precis men perfekt för de ställen vi ska till, men ni kan som sagt inte vänta er någon lyx, det är tvåbädds hytter (små) med delad toa och dusch.
Båten kommer sen i land igen på fredagen den 18/9 och flyget hem går på måndagen sen 21/9, så man har några dagars slappande och snorklande på hotellet.
Priset för safarin är 80 EUR per besökare och dag, dvs 800 EUR ( med dagens kurs ca 8800SEK) då ingår fritt antal dyk, luft, vikter & all mat under alla dagarna. Det tillkommer någon form av nationalparks avgift/skatt, men det är några dollar om dan bara.
För att komma så billigt undan som möjligt med resan fram och tillbaka så väljer vi att åka charter, jag har kollat på Ving som verkar ha bäst priser, och på ett vanligt hyfsat mellanklass hotell (det är ju ok om man bara ska vara där under några nätter) så kostar resan med flyg,transfer i egypten, rum (del i dubbelrum) frukost och middag så ligger priset just nu på runt 7725:- per person.
Totalpris för resan = ca16 500:- per pers, helt ok med tanke på att det är två veckor och scubatravel tar 15 995 :- för en liknande resa som är 8 dagara lång med 6 dagars dykning! Med tanke på att iprincip all mat ingår (på båten) så behöver man ju inte speciellt mycket fickpengar.
Vi hoppas nu givetvis att det finns intresserade semestersugna dykare där ute som vill hänga med oss ner till 28 gradigt vatten och massor av rost!
Hör av er snarast till mig eller Morten, vi behöver boka upp båten inom 2 veckor för att vara säkra på att få den. Safarin betalas på plats i Egypten men chartern ska ju bokas och betalas i förväg. Resan ner får givetvis var och en boka själva, men safarin bokar jag om vi får ihop tillräckligt med folk. Om vi måste betala någon form av förskott till Colona för bokningen av båten så får vi gå ihop om det och lösa det gemensamt.
Maila mig (camilla.73@comhem.se) eller Morten (morten.b@comhem.se) om ni har några frågor eller om ni har funderat klart!
Ha det gött
Camilla & Morten
Vraksafari i september? | Camilla Baunsöe | 2009-07-11 11:36 |
Sv: Vraksafari i september? | Magnus Keijser | 2009-07-11 16:14 |
Sv: Vraksafari i september? | Henrik L Jonsson | 2009-07-11 16:16 |
Sv: Sv: Vraksafari i september? | Camilla Baunsöe | 2009-07-11 18:28 |
Sv: Sv: Sv: Vraksafari i september? | Sigge Lundqvist | 2009-07-12 09:38 |
Sv: Vraksafari i september? | Peter Bergquist | 2009-07-12 20:02 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: