Namn: Lösen:

Sv: WTB Kiss Classic

(Läst 118 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej!

Har du provdykt Kissen? Den funkar, men känns som nämnts daterad. Hör av dig om du vill ha mer tips än nedan, tyvärr dröjer det nog ett tag tills jag har vägarna förbi norröver med dykgrejer.

Har inte örnkoll på nyare modeller, men min åldriga rätt modifierade Classic Kiss har ett par redigt irriterande "grundfunktioner", här kommer ett par saker, det finns säkert fler:

Det är bökigt att gänga av motlungorna (lättare på nyare modeller, eller om man kapar lite på "ramboxen"). Sätt fast motlungan i botten av lådan med bungy, annars kan den i olycksfall "korva upp lungan" vid ihopp från lite höjd.

Det är stökigt att gänga-på/av cellerna, en halvdrös metallbultar i delrinspår, lätt att sensorledarna kläms, mm. Sensordelen är ett mindre helvete på Classic Kissen.

Det finns ingen fjäder i skrubbern, så du måste lär dig att precisionsanpassa kalkmängden. Skrubbern är för övrigt OK i kapacitet, men inte strålande. Lyckades jobba igenom den med en CO2-hit på grunt vatten på väg hem med fångst (Norge) i långvarig motström så sent som i år, första gången på över dussinet år, så kanske säger mer om att jag dassat av i fysik/CO2 tolerans, eller tappat känslan för när det är dags att stanna innan det börjar barka...

Jetsam original BOVen är långt ifrån marknadsledande idag.
Det finns ingen manuell Dil-ventil, iaf inte på äldre apparater.

Här kommer bland det viktigaste när det gäller att syna begagnade maskiner:

Syret kommer in genom en vinkelböj i metall som är gängad rakt i delrinhuvudet (utan metallhona) ca en cm från den stora porten för demandventilmembranet. I ett fåtal fall har användare gängat in syrekopplingen (nån konisk gänga) så hårt att delrinet spruckit mellan dessa öppningar. Om det händer blir det stökigt värre att laga, om det ens är möjligt. Kolla noga efter sprickanvisningar i huvudet i detta område! "Huvudet" är liksom hjärtat på en Classic Kiss, tror inte det säljs som en lös del.

Just ja, "ryggraden" mellan huvudet och boxen kan vara en udda blandning av delrin, alu och syrafast försänkt skruv (knappast optimalt ur ett korrosionsperspektiv). Här kan det hända att det ärgat ihop helt hopplöst. Ngt att titta på och bedöma om det påverkar framtida funktion eller om man vill kunna sära delarna.

Som sagt det börjar bli en gammal design, absolut inte det senaste och knappast det bästa i andningsegenskaper. Men jag har aldrig råkat ut för ngt totalhaveri med Kissen, trots hundratals dyk med den. Förutom CO2-händelsen så är det enda storstrulet under ytan jag minns att membranet i dump/ÖT-ventilen en gång fastnade i "halvöppet/lite vikt läge", dvs apparaten blev i praktiken halvöppen så fort huvudet var uppåt...det gick att avsluta dyket rätt OK med ovanligt mkt bubblande och lite extra vatten i botten på skrubbern (Kissen har ingen vattenfälla som kan tömmas under pågående dyk, men den kan ta en del vatten i lungorna & botten på skrubbern innan det skiter sig).

Sen såklart en sak till, en nydykt Classic Kiss får aldrig ligga på rygg! Gör man det är det ruskigt lätta att lite gosigt kaustiksodakondensvatten från skrubbern ilar ner och umgås med syrecellerna...det kommer troligen sluta illa för cellerna, och anslutningarna. Det vill säga troligen mer än ett par tusen kronor i delar och en del pyssel, har såklart provat på den manövern. Nämnde jag att det är en lite daterad design?

/Anders

Anders Puranen
Anders Puranen 2022-11-24 00:10:07
2 419 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg WTB Kiss Classic Rikard Carlsson 2022-11-11 09:29
svara Sv: WTB Kiss ClassicFelix Forsgårdh2022-11-18 16:43
svara Sv: Sv: WTB Kiss ClassicRikard Carlsson2022-11-21 07:35
svara Sv: Sv: Sv: WTB Kiss ClassicAnneli Sara Banderby2022-11-23 21:28
svara Sv: Sv: Sv: Sv: WTB Kiss ClassicRikard Carlsson2022-11-24 10:44
svara Sv: WTB Kiss ClassicAnders Puranen2022-11-24 00:10
svara Sv: Sv: WTB Kiss ClassicRikard Carlsson2022-11-24 10:43
svara Sv: Sv: WTB Kiss ClassicGustav Knutsson2022-11-25 23:48
svara Sv: WTB Kiss ClassicRikard Carlsson2022-11-27 17:46

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg