Gotland sommaren 2006


Under några veckor skedde ett antal dyk. Här är ett axplock bland bilderna
Album Till album  Till presentation   Visa som bildspel Visa som bildspel   Tipsa en vän  


Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Den 16 timmar tidigare inhandlade dykmobilen mitt i lastningen. Tror man verkligen att det behövs så mycket för två dykare som skall kolla på växter och flundror på 13 meter djup i ett dyk???
233
Stefan lastar ur och sätter genast igång att pilla med prylarna. Hur ska detta sluta?
204
Jojomensan, man får passa sig. Efter 75 min under ytan var han kär på riktigt. Inför Tech-kurser ville han prova penetration av 2x12 - mums fillibabba. Hann inte riktigt komma ur stassen. I morgon kanske det blir tidelag på Mulan....
300
Så här glad blev han när han fick gulla med prylarna och vi tillsammans, efter 10 min, 7 verktyg och 8 repor i förstasteget, äntligen får loss o-ringen från förstasteget.
132
Stinas (KTH dyks kassör) snubbe i korrekt DIR konfiguration med den rätta dräkten (och enligt mig de rätta fenorna)
174
"Alltid redo" på pallkanten, dags för ihopp
122
Stina och redaktörn från kvällsblaskan
153
Full fart mot flundrefiske, inte riktigt DIR men funkade förvånansvärt bra ändå med tanke på fiskeresultatet (enligt obekräftade rykten tydligen dubbelt så mycket som Stefans och mina 25)
165
Plums, Stina joinar sina buddies men får knas på fenspännet och får hänga på Stefan och mig istället efter åtgärd vid ytan.
124
På detta sätt ser en flundra ut som är död och på väg att upplösas helt och hållet. Vispa lite med handen ovan och vips så blir det bara lite ben kvar. Tyvärr rätt vanlig syn (med döa firrar alltså).
116
Steffe med nyanlagd tangorabatt och sedvanlig förförisk blick. Finns dock få att dejta i Herrvik på 12 m djup.
140
Nästa dag blev det inte Mulan på Ytterholmen av en stor hög med anledningar så färden med Dykmobilen gick till Lörgeudd där det efter barnbad i brotten och grillning med familj skulle dykas. Jag sitter så vackert och plockar med vinge och pryttlar.
159
Efter 91 min, typ 2 bar kvar i våra flaskor och ett antal sevärda saker hade vi rundat udden och packning för hemfärd pågick. Skoj att se flera STORA torskar. Trivsamt dyk. Bra övningar med Barth som lekfarbror.
136
Så det kan det gå. Jag trodde i min enfald att semestern på ön skulle räcka bra med dykning o en ny snygg dykmobil och så gick det och blev auktion och i brist på dykprylar får man ju ropa in det som finns. En Jawa 250cc -53. Inte för dykning men ändå...
133
Den 19 juni var det dags för nästa äventyr. Efter nattskift för Stefan bestämdes Lill Graut. Mattias hade inte fått sin dräkt från Sthlm så han stod över. Båtfärd i gummibåt. Notera vacker dykmobil i bakgrunden.
115
Glad i hågen åker jag i fören.
106
Väl ute på Lill Graut saknar Stefan dykmobilen för påsättning (?)
130
Lagom glad och förväntansfull ger sig gotlänningen ner i djupet. "Varför släpar Robert med mig hit??" Men som Gotlandsguiden (nästan) skriver - om man håller sig väl med fastlänningarna så avslöjar dom kanske sina största hemligheter. Och så blev det....
101
Wow, okänd skuta påträffad. Typ 20-25 m sida utan för eller akter samt div annan utrustning. Stefan gick i spinn - vi har funnit ett okänt (?) vrak!! Nice!
103
Det vart en liten film på ankarspelet (?) som låg vid sidan av vraket men eftersom vi inte kan visa dom här så kommer här en liten short cut.
119
Är detta en kanonkula?
99
Ruskigt stor och läbbig fisk..
97
Efter sedvanligt långt dyk (denna gång 89 min) så landade Stefan på hyllan. Kvällen avslutades med 56 min nattdyk runt piren vid fabriken på Furillen (el Furilden). 3 lampor hann slockna innan vi var klara och klockan var ½ 12.
97
Den 25 juli var det dags igen. Efter ett gäng med kohandlande med Stefan så hade jag fyra flaskor till hans sällskap (bror m dam) och han en torris till Matti (som glömt sin i Sthlm). Matti glad att återse Hallshuk men var är Barth x 2 m fl.....
142
Typ en timme sena är dom. Intressant att det finns fler tidsdyslektiker.... Nåväl, vi fick böga med dykprylarna ett tag, alltid trevligt. Bilden heter MATTIASS.
113
Även detta Mattiass. Vackert med min gamla 326, en underbar Poseidon Biscaya Techlift, Legend Supreme och Avanti Quattro - hur bra som helst. Den uppmärksamme ser att det är bister sikt och sanslöst mycket maneter i vattnet. Blev bättre under 10 m.
204
Matti försökte och försökte med kompassen men den blir aldrig var den var efter vårens strapatser på Diger. Tjacka nytt!! (vaddå, dykning är väl ingen prylsport, eller....?)
100
Vi hittade dock några snälla nålar att kika på. Stefan med bror Markus mötte upp under ytan efter typ 89 min. Lite knorr med prylarna osv...
110
Varför lämna Hallshuk och stenen när det är så här vackert. Jo, vi hade fått en idé om en ny dykplats. Såg lovande ut på ytan och på kartan (hmmm, en dykare har nog mer nytta av ett sjökort än en karta när jag tänker efter...)
139
Buckhällar vid Norra Gattet. Underbar plats med maxad natur och en pallkant i slutet av stenformationerna. Lovade gott
111
Dags att dressa. Vem har lust att sätta på sig underställ och torrdräkt i det här vädret? (Mattias har lovat köpa kortare badbyxor alt ha långkalsonger nästa säsong). Dykplatsen var fin på ytan men bajstråkig under. Bättre lycka nästa gång.
139
Två dagar senare, akutsamtal. Vi har hittat nytt kalkbrott som kanske går att bada i. Vi måste "avsöka strandlinjen så att det är safe" löd den lockande frasen. Lämnade takbygget i dykmobilen och for i full fart till brottet. Nada, zip, zero.
113
Påklädning vid brottet. Notera min käre gudson Hampus som berikats med ABC-paket från Seapro (man ska inte kosta på de små för mycket). Mattias i lånad skalis mha Stefan Barth.
131
Oh så nice det ska bli i kalkbrottet. Fixade lite med konfigurationen och körde vått (jag själv på bilden, Robban Stopp foto). Visade sig bli sanslöst tungt trots 0 kg vikt (Halcyon, platta, 325:a)
127
Matti relaxar innan nedstigningl. Observera den något sjuka vattenfärgen. Så kan det bli i kalkbrottens sköna Gotland.
147
Snack innan nedstigning. Matti har en trasig huva (helt perforerad efter år i garderoben) och jag kör vild and crazy inspirerad av Jaques toppluva. 22 vid ytan mne 12 grader under 4½ m gjorde att jag hämtade huvan....
117
Brottet var askallt. Jag skall lyssna mer på Barth - våtdräkt stinker. Vi råkade hitta en kasse med djur i som fastnade i våtdräkten och som jag fick med hem. Går innehållet att äta?
116
117
Kommentarer

sida 1 av 1.      Totalt 1 kommentarer.

Sten Meyer 2006-07-12
Betyg:


Med en sån dykmobil så borde dykutrustningen vara:
Tvådelad sharkskindräkt
Neoprenhandskar typ colwnen Manne
Helfotsfenor med fenhållare
Dubbelsjuor med reservstång och remställ i orange terylenband
Djupmätare typ luftpelare i plaströr
Cyklon Sport andningsventil med lilla förstasteget
Viktbälte med skruvvikter och gamla poseidonspännet


Skrivet av: Sten Meyer epost 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!


1

Kommentera albumet