Namn: Lösen:

Renoveringsprojekt/Rebuild - Bauer Utilus U1


Lite bilder på en gammal Bauer Utilus U1 i molekyler för renovering/service/rengörning/tvätt/ombyggnad och komplettering.
En rejäl pjäs baserad på samma block som Capitano/Mariner.
Helt enkelt ett trevligt vinterprojekt.
En del verktyg har måsta tillverkas under resans gång (Se separat fotoalbum).


Fler bilder kommer eftersom delarna kommer rena ut från ultraljudstvätten!


1. Kompressorn skall få sig en ny andrastegs topp (någon som vet av en, hör gärna av dig i så fall!).

2. Kompressorn skall kompletteras med en ytterligare filter (kol/tork) patron. Någon som vet av nått lämpligt? Hör av dig!

3. Alla trycksatta delar kommer att ultraljudtvättas för att få bort alla beläggningar coh smuts.

4. Ventiler kommer att ses över samt bytas packningar. Blocket i övrigt (ringar, cylindrar och lager) är inom spec och kommer att behållas.

5. Vevhusventilationen kommer att byggas om för återcirkulation (som senare Bauer kompressorer har) tillbaka i första steget. Luft kan vara dyr ibland och då är det bra med återcirkulation av blow by gasen! :)

6. Kommer troligtvis komplettera med mätare för oljetryck, tryck efter första och andra steg.

7. Kommer troligtvis att komplettera med en vattenseparator efter andrasteget.

2007-12-14 Added some pictures regarding ultrasonic cleaner and some pictures after block got some new paint.

2007-12-23 - Made a new second stage head and that is now ready! Quite satisfied with the result. See separate picture album album for more info.

2008-01-03 - New parts arrived from local Bauer representative.
Have also checked avaliablity of synthetic compressor oils. Bauer is way to expensive. I will probably use Anderol 555 as it is easily available at local compressor store.
Some new SS gauges/manometers also arrived, ordered from ebay.de.
Still looking for a bigger filter!!

2008-01-05 Now all parts are cleaned. Have also cleaned crank case from old dirt in bottom of oil trough. Cylinders are painted black to reduce temperature as much as possible. 10-15% Better cooling with black instead of silver. Next will be to start reassembly all parts!
2008-01-19 All parts put togheter, all pipes connected. Ready to go! Next is to buy electrical three phase motor and build metal frame.
Three phase motor up and running as well 3.5HP Briggs&Straton petrol engine. Compressor have been in use now for a coupple of hours without problems. Temperatures measured ok at all three stages. New oil lid with blow by gas return. Air input will be modified with air tight 1" connections and vacuum hose, for possible use with nitrox/trimix stick and "bagging". Two different V-belt pulleys for measured 80 and 100litres/minute.
80litres/min used when less heat is a must (about 10 degrees difference between 80l/min and 100l/min). Electrical fans, for second and third stages, when forced cooling is needed as an option. Compressor almost ready to go for next dive trip!
Two fans are now installed and bagging 21/35 mix at 230bar gives second and third stage output temperature of 85 degrees, really good!
Next is to install second stage water separator.
Still missing is an extra bigger final filter.
Album Till album  Till presentation   Visa som bildspel Visa som bildspel   Tipsa en vän  
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Högst till vänster andrastegets säkerhetsventil. Nederst till vänster första stegets säkerhetsventil. Till höger en ny 400bars manometer som skall monteras på kompressorn. Safety valves first and second stages. New pressure gauge.

Visad 541 gånger

Bild precis i startskottet för renoveringen. Allt plockas ned i molekyler för service/renovering/rengörning/tvätt/analys. Startpoint of rebuilding process.

Visad 735 gånger

Alla cylindrar och toppar bortplockade. All heads and cylinders removed.

Visad 520 gånger

Första steget plockas isär. First stage.

Visad 525 gånger

Tredje steget plockas isär. Third stage.

Visad 585 gånger

Tredje steget plockas isär. Third stage.

Visad 636 gånger

Andra steget till höger Second stage to the right.

Visad 508 gånger

Andrasteget. Second stage.

Visad 502 gånger

Andrasteget. Second stage.

Visad 463 gånger

Kompressorn framifrån innan den monteras i delar. Compressor seen from front view, before take apart.

Visad 585 gånger

Tredjesteget med flytkolv. Flytkolven är konisk, är oljetätad dvs saknas kolvringar. Olja trycks mellan cylinder och kolv för att skapa högrtycks tätning. Principen är densamma på alla Bauer kompressorer. Third stage includning floating piston.

Visad 509 gånger

Oljetryckregulatorn på tredjesteget monteras i delar. Third stage oil pressure regulator take apart.

Visad 536 gånger

Vattenseparatorn innan rengörning och målning. Allt i rejält stål! Väger många kilo! Water separator in metal. Heavy!

Visad 456 gånger

Vattenseparatorn överst och filterpatron. Båda i rejält stål! Väger mycket. Innan målning. Waterseparator and filter cartridge after paint is removed.

Visad 484 gånger

Vevhusventilation som ska byggas om för återcirkulation till första steget (som senare Bauer modeller har). Luft kan vara dyr så återcirkulation av blow by gasen är ett måste! :) Oil ventilation plug. Will be changed for recirculation of blow by gas.

Visad 495 gånger

Kylslingorna för alla stegen innan ultraljudstvätten. Intercoolers for all three stages. Third stage intercooler will be renewed.

Visad 456 gånger

Toppar. Andrasteget till vänster och första till höger. Innan ultraljudstvätt. First and second stage heads.

Visad 483 gånger

Andrasteg till vänster och första till höger. First and second stage heads.

Visad 464 gånger

Blocket rengjort. Ser bra ut! Kolvringar inom spec. Kolvar och cylindrar inom spec. Lager glapp inom spec. Blocket ska bara rengöras invändigt, sedan görs inte mer åt det! Block is cleaned, no more takeapart will be done.

Visad 501 gånger

Blcoket sett bakifrån filterhållaren. Block seen from behind.

Visad 468 gånger

Blocket sett framifrån. Första steget i topp, andrasteget till vänster och tredje till höger. Block front view. From left, second, first, third stage pistons.

Visad 468 gånger

Blcoket sett från andrastegs sidan. Second stage view.

Visad 484 gånger

Blcoket sett från tredje stegs sidan. Third stage view.

Visad 483 gånger

Delar på tork efter ultraljudstvättning. I burken är det lite syratvättning som pågår av rostiga detaljer. Alla delar till första/andrastegets stegets topp inklusive ventiler, samt filterpatron och kran fyllvippa. Ultrasonic/Acid clean first/sec heads.

Visad 556 gånger

Stora ultraljudstvätten. Rymmer ca 20liter och sväljer det mesta. Large ultrasonic cleaner about 20 litres.

Visad 468 gånger

Blocket efter lite påbättring av färgen. Block with some new paint.

Visad 458 gånger

Blocket efter påbättring av färgen. Block with some new paint.

Visad 475 gånger

Vatten separatorn har fått sig lite ny färg efter ultraljudstvättning. Water separator after ultrasonic cleaning and painting.

Visad 461 gånger

Lilla ultraljudstvätten för smådelar. The small ultrasonic cleaner.

Visad 471 gånger

Lite nya skärrings kopplingar. Skall byta intercolern efter tredjesteget. 4m hydral rör är inhandlat för ändamålet. Some new hudralic parts for renew third stage intercooler pipe.

Visad 449 gånger

First stage head before reassembly.

Visad 432 gånger

First stage head before reassembly.

Visad 405 gånger

First stage head reassembled after ultrasonic clean and acid clean. As new!

Visad 404 gånger

First stage head reassembled after ultrasonic clean and acid clean. As new!

Visad 426 gånger

Third stage head in ultrasonic cleaner bath.

Visad 522 gånger

From the left: Third stage after cleaning. Small 200Bar bottle that probably will be used for second stage water separator. Air intake. Short second stage  tube. Carry grip mounted on first stage.

Visad 748 gånger

Tube between second stage safety valve and third stage. What is the purpose of the bump in the middle? What does it contain?

Visad 462 gånger

Old third stage intercooler. Now replaced with new one.

Visad 409 gånger

First and second stage heads before paint work.

Visad 395 gånger

New gaskets and valves arrived.

Visad 445 gånger

Heads painted.

Visad 413 gånger

Heads painted.

Visad 413 gånger

Intercoolers with third stage intercooler replaced with new hudralic pipe.

Visad 404 gånger

New third stage intercooler made from 6mm hudralics pipe.

Visad 415 gånger

Oil pressure regulator, normaly placed upon thirdstage cylinder.

Visad 403 gånger

Oil pressure valve - parts.

Visad 433 gånger

Last parts from ultrasonic cleaner. Top is safety pressure valve. Left bottom is oil pressure valve 50 bar. Middle is filter cartridge. Right is new second stage with mounted valves and tube connections.

Visad 449 gånger

Same as previous, except second stage is up side down.

Visad 432 gånger

Finally - Reassembly started! All heads are now in place. Painted black for best cooling perfomance!

Visad 448 gånger

All three cylinder heads in place. The new second stage head to the left (see my other picture album for manufacture of new head).

Visad 419 gånger

Intercooler/after cooler in place. New third stage aftercooler is not yet finnished. Have to bend/cut pipe ends.

Visad 445 gånger

Nice looking! As new!

Visad 436 gånger

As new! Nice looking Bauer Utilus.

Visad 435 gånger

Water sep, Filter, fanwheel in place. One end of the new third stage aftercooler is bent in position and connected with "skärrings" connector. It was not easy to get exactely correct length of new pipe as a few mm to long/short makes it hard to connect.

Visad 591 gånger

All parts in place! Next is to build metal frame and buy three phase electrical motor.

Visad 430 gånger

All parts in place! Next is to build metal frame and buy three phase electrical motor.

Visad 500 gånger

Ready to go!

Visad 580 gånger

Frame with compressor block and 4-stroke engine.

Visad 453 gånger

New 3.5HP 4-stroke engine.

Visad 415 gånger

Nytt oljepåfyllningslock med slang anslutning för "blow by" gas återförsel till insuget. Gänga oljelock 1" BSP rörgänga.

Visad 422 gånger

Nytt oljepåfyllningslock med slang anslutning för "blow by" gas återförsel till insuget. Gänga oljelock 1" BSP rörgänga.

Visad 480 gånger

Electrical motor in place. Oil pressure gauge in place. Blow by gas return path into inlet in place.

Visad 697 gånger

Electrical motor in place. Oil pressure gauge in place. Blow by gas return path into inlet in place.

Visad 495 gånger

Bagging of 21/35 mix. Notice the two fans for better cooling. Output temperature is now 85 degrees when 21/35mix is compressed at 230bar, that is good!

Visad 583 gånger

New installed back pressure valve.

Visad 592 gånger

Kommentarer

sida 1 av 1.      Totalt 7 kommentarer.

Patrik Hokkanen
2008-01-16 09:29:04
Betyg:

Blev ju riktigt fin till slut, snyggt jobbat!

Patrik


Skrivet av: Patrik Hokkanen epost 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Foto saknas
2008-01-16 07:47:06

På meckar fronten, ingen erfarenhet alls av kompressorer.
Men det är inte rocket sience. Gäller bara att ha respekt för höga tryck, sunt förnuft och se till att använda rätt prylar för ändamålet.
//Micke


Skrivet av: Mikael Rönnkvist epost 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Foto saknas
2008-01-15 22:29:52

Börjar ju riktigt bra ut nu ju. Hur pass mycket erfarenhet av kompressor meckande hade du innan du drog igång med det här?

Skrivet av: Edvin Mellergård epost 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Foto saknas
2008-01-06 11:39:06

Hehe kul!
Det är nog samma! Min är från 1970, men jag tror det var exakt samma fram till 1975. Än idag är det mesta lika, bara små detaljer som skiljer. Ventiler och packningar, cylindrar är i mångt och mycket detsamma än idag.
Motorn kan nog också vara lika, då min är lite strippad på bilderna. Har lite delar som tank, magnapull osv på sidan om. Tjejen är nog det enda som inte är exakt lika... :)

Gäller fortfarande annonsen? Jag hade kunnat köpa på mig några nya till det priset! :)
Ser att det fanns tom en representant i Luleå och Umeå.

//Micke


Skrivet av: Mikael Rönnkvist epost 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Sten Meyer
2008-01-05 23:19:11
Betyg:

Originalannons!

Jag har scannat baksidan på sportdykaren nr 5-1969. http://www.gbg.bonet.se/sten/Spd-1969-5-16.png

Det är likt din så när som på motorn och tjejen!

/Sten


Skrivet av: Sten Meyer epost 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Foto saknas
2007-12-11 09:14:54

Tjena!

Jajo, 15 år är väl rekommendationen från tillverkarna gällande aluminium filter behållarna. Denna har dock stål behållare, dessutom mycket tjockväggiga. Enligt Granzow så ska dessa behållare inte vara belaggda med max ålder begränsning, utan det gäller endast alla aluminium behållare.

Har inte mätt alla förslitningsparametrar ännu, men de jag mätt ligger inom gränsen av vad service/shop manualen säger.
Denna pjäs är dimensionerad för att hålla. Samma block till denna som på Capitano och Mariner med 2-3ggr effekt.
1:a och 3:e stgens ventiler ser nästan som nya ut, medan andrastegets ventiler, speciellt utlopps, troligtvis måste bytas. Håller på att rengöra dem just nu.
Har inte bestämt mig om jag ska hitta ny beg andrastegs topp med ventiler, eller om jag ska tillverka en ny topp. (Det beror lite på vad jag hittar begagnat och hur fort).

//Micke


Skrivet av: Mikael Rönnkvist epost 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Foto saknas
2007-12-10 16:12:23
Betyg:


Snyggt och propert Mikael!

Liknar min gamla U2B/SZ väldigt mycket, den var tillverkad -69 om jag minns rätt.

Men det finns visst numera en bestämmelse om max livslängd på 20 år för tryckkärl på kompressorer som är för små för att provtryckas. Det skedde visst en olycka för nåt år sen när en filterhållaren eller om det var kondenseringen som sprack av utmattning.

BTW, hur stor var förslitningen i kolv och vevlager? Och hur pass rostiga var backventilerna med säten?

Sen skulle jag avråda från att sätta manometern direkt på kompressorn. Skakningar och vibrationer gör den svåravläst och kortar livslängden.

mvh /nils


Skrivet av: Nils Möllerström epost 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!


1

Kommentera albumet