Namn: Lösen:

Båt ombyggnad


Efter många år satt jag äntligen sågen i båten och allt är igentligen sonens fel, det var han som bad mig leta efter ett Xbox på Blocket då jag istället hittade en defekt motor och drev för 1kr.

Som mål för projektet sattes fyra kreterier.
1. Båten skulle kunna släppa vatten i akter och göra minst 24knop som de senare modellerna av samma båt gör i orginal.
2. Båten skulle gå torr även i lite sjö. (Inte slå upp vatten över båten)
3. Båten skulle ligga plant i vattnet, inte luta bakåt, all inredning har lutat bakåt.
4. Motorn skulle inte sticka in i sittbrunnen.

Så från att varit en båt som aldrig släppte vattnet vid färd och där allt i båten lutade, börjar nu en planande båt som ligger rätt i vattnet växa fram.
Album Till album  Till presentation   Visa som bildspel Visa som bildspel   Tipsa en vän  


Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Här har ett 100 drev suttit, skrovet var så dåligt i formen att drevat var förlängt 4tum för att få vatten att driva i.
593
Här syns tydligt den "gropp" i skråvet som fick aktern att gräva ned sig
500
Första sågningen, den som var mest ångest laddad, att såga hål i en båt.
433
Planen från början var att bara såga ur motorrummet, men skilnaden i form skulle bli för stor
408
Ett av målen var att få ned vatten linjen i aktern till första kanten.
384
Dertta är en demontering som var den lättaste jag gjort i någon båt.
513
Ide skiss, om hela båten skulle förlängas, valet blev det undre alternativet
468
Så här mycket var det tängt från början att tabort för att ersätta med en ny form
436
"Nya" motorn AQ151
458
"Nya" drevet 290 PT
422
Akterspegel på plats, här labbas lite med avgjutningar från orginal skrovet.
399
Avgjutningarna är orginal akter som vänts upp och ned och bytt sida samt från sittbrunns kanten för att få med båtens former.
429
Hålet som sågades blev nästa in under halva båten, här är nya spant på plats under gamla skrovet. Alla "fack" som skapas har hål ut för att förhindra kondens i skrovet.
517
Avgjutningarna är plastade på plats.
435
Distans skivor som fått ett par lager plast på ena sidan, dessa plastas sedan med tre lager som viks runt spanten.
406
Förs läggs varannat fack med omvik runt spant, sedan resten av facken som läggs över spantet och ut över skivan, många höjder att ha koll på för att få en slät båtten.
482
Resultate efter första plastningen, den som är observant ser att plasten är brun, det är för att det är vinyliester och inte polyester.
544
Efter första plastningen har det spacklats och steglisterna lags in.
531
Nya steglister, båten saknade helt steglister tidigare.
1338
Hål för drevet, lilla droppen upptill är för att det ska gå att sätta en hålsåg från insidan och ta ut för trim indikeringen.
492
Drevet prov monterat, siffran som syns är ett matt nummer då en omgång plastning kan innehålla 27st tillskurna mattor är det bra att nummrera och ha en skiss över läggningen man vill göra.
480
Då dretet prov monterats kunnde motor fästen mätas ut och plastas in.
423
Då vi kom så långt in i båten har en ny bädd för tanken byggts, hålen framför är ventilering av nya skrovet under.
437
Motor lyft, underkant motor skulle upp till 225cm
442
Här ligger hon med nytt skrov ny motor och drev, badlattform kommer i vinter.
468
Steglisterna går ända fram, förr fick man åka med torkarna på vi minsta sjö.
490
Nu ligger motorn in undre soffan förr sack motorn in i sittbrunnen.
482
Tidaigare låg B20´s flammskydd nästan dikt mot sofflocket, motorn sitted nu nästan 20cm lägre ner i skråvet.
493
Så här ligger hon nu i vattnet, har iof bara 60l soppa i och badplattformen saknas så lite tyngre i rumpan kommer hon bli. Men noter skillnaden på vattenlinjen, teak luckor kommer i vinter.
477
Pluggen till badplattformen är på plats,ska nu spcklas och slipas.
400
Formen är klar, den är plastad på pluggen och kommer vara form för plastningen av plattformen.
373
Badplattformen monterad, nu e det bara luckorna kvar.
570
Så här aser hon ut, förhoppningsvis ny lackad nästa vår.
537
Kommentarer

sida 1 av 1.      Totalt 9 kommentarer.

Henrik Kjellberg 2011-06-17


Fantastiskt hantverk! Oerhört inspirerande!

Skrivet av: Henrik Kjellberg epost 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Alex Dawson 2010-08-19


Wow, otroligt intressant läsning och kul med bilderna! Jag är mycket imponerad av ditt jobb.

Mvh // Alex


Skrivet av: Alex Dawson epost 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Micael Björk 2009-09-16


Hur hon går i vattnet?

Trimplan som fanns sedan tidigare för att hon över huvudtaget taget skulle gå att köra med lite gas är nu helt onödiga för normal framfart.
Första provkörningen testades att lägga full barbord för att sedan slå om till full styrbord, efter ett par tester i halv fart testades det i marchfart hon släppte aldrig i vattnet utan lag sig snält åt ena hållet för att sedan helt kontrollerat byta bog, gick även genom egna svall, inget släpp eller vobbel, enda "lilla" var att proppen släppte nån sekund då jag la om från fullt barbord till fullt styrbord.

Jag är jätte nöjd med resultatet.


Skrivet av: Micael Björk epost 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Micael Björk 2009-09-15


Hur det gått?
1. minst 24 knop, hon e loggad på gps 27,6 på fullt varv 24,5 i marchfart, klar bock i rutan.

2. Båten skulle gå tort, i mälaren mötte vi sand båtarna i 25knop och inget vatten stänkte in i båten, bock i rutan.

3. Båten skulle ligga plant i vattnet, en rund tuchpenna lags på bordet i carbinen den börja inte rulla, förr åkte nästan talrikarna, klar bock i rutan.

Ska försöka skriva ihop en berättelse om bygget.


Skrivet av: Micael Björk epost 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Mats Horngren 2009-09-15
Betyg:


Det här diggar jag. Imponerande arbete. Jag har plastat en hel del och det här var ambitiöst minst sagt. Snyggt jobbat. Hur blev resultatet? Gick båten som det var tänkt?

Skrivet av: Mats Horngren epost 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Anders Winzell 2009-09-15


Jättekul att du visar båtombyggnaden! Är det en tidig Monark 670?

Lycka till och fortsätt lägg ut bilder

Mvh Anders


Skrivet av: Anders Winzell epost 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Björn Qvarnström 2009-09-15


Verkligen kul att läsa och se när andra fixar med sina båtar. Fortsätt gärna det skall bli kul att följa detta bygget.

Skrivet av: Björn Qvarnström epost 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Magnus Ellström 2009-09-14


Coolers!
Du kanske vill ha lite hydraulgrejor sen, kanske till en motorlucka eller nåt? Jag har mycket skoj.
//Magnus


Skrivet av: Magnus Ellström epost 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Martin Öhlén 2009-09-14


Vad är det för båt ? tomrummet som blir mellan det nya och gamla skrovet tänker du skumma det eller bara dränera ut kondensen.

Skrivet av: Martin Öhlén epost 


Du måste vara inloggad för att skicka mail!


1

Kommentera albumet