Namn: Lösen:
Mitt fotoalbum - Johan Alexandersson

Orust


( 6 bilder ) - Sverige - - KATEGORI EJ VALD
Albumet visat 474 gånger

Baltic Blue


( 16 bilder ) - Sverige - - KATEGORI EJ VALD
Albumet visat 919 gånger

Några trevliga bilder från Baltic blue på Öland och deras nymålade katamaran Prosper

Hantverkspråmen


( 4 bilder ) - Sverige - - KATEGORI EJ VALD
Albumet visat 1456 gånger

Fakta: Fartygstyp: Byggnadspråm Byggnadsår: 1920 i Köpenhamn Längd: 72 m, bredd 11 m Från 1982 låg hon vid Söder Mälarstrand. Såldes 1994 till Larvik i Norge Förliste 30 juni 1994 Djup till botten 14 - 21 m Djup över vrak 5-12 m Svårighetsgrad på dyket: Open Water Historik: Fartyget skulle bogseras till Larvik, men redan efter ett par hundra meter brast bogsertrossen. Herrelös drev hon mot en badbrygga och soldyrkarna flydde i panik. En av bogserbåtarna lyckades stoppa henne men istället drev hon på grund. Dykare kontrollerade skrovet och fann att pråmen inte tagit någon skada. Bogseringen fortsatte, men morgonen den 30 juni började hon så ta in vatten och man beslöt slutligen att låta henne gå till botten. Sjönk utanför Grankullavik på norra Öland.

Bremesund


( 5 bilder ) - Sverige - - KATEGORI EJ VALD
Albumet visat 933 gånger (sedan 2005)

Fakta: Motorfartyg i stål Byggd 1888 i Kiel Skärhamn som hemmahamn Förliste 11 december 1966 Djup till botten 30 meter. Djup till vraket 27 meter Längd 42,5 meter, bredd 7,0 meter, höjd över botten 1-3 meter Lasten var spannmål Vrakets kondition: Mycket fint och intakt "Kalle Anka" vrak. Helt skrov som står upprätt i djup lerbotten. Hon är beskriven i en artikel av Leif Nilsson i UVM Nr.1 1995. Var vid sjunkandet utrustad med en Alpha diesel på 480 Hk. Historik: Dagen då Bremsund förliste var väderförhållandena sämsta tänkbara med snö, dimma och hård vind. Hon var på resa mellan Västervik, Oskars-hamn, Helsingborg med en last havre, då hon grundstötte med St. Skaten ute vid Strupö Ljungskär. De lyckades ta sig av grundet men fartyget var då mycket skadat. Sex besättningsmän lyckades rädda sig i livbåten innan hon sjönk med fören först efter att ha fått slagsida.

skriner


( 2 bilder ) - Sverige - - KATEGORI EJ VALD
Albumet visat 841 gånger (sedan 2005)

Fakta: Klinkerbyggd plattgattad tvåmastare med gaffelrigg på minst en mast Ligger med mindre slagsida åt styrbord Byggd år 1879 i Troense Hemmahamn var Svendborg i Danmark Förliste 27 oktober 1880 Djup 29 meter Längd 29,6 meter, bredd 6,4 meter Svårighetsgrad på dyket är minimum advanced open water Har inte fått bekräftat att detta är Skriner, även kallad Skirner Vrakets kondition: Vraket är ett mindre tvåmastat segelfartyg i trä som ligger på ett djup runt 29 meter. Skeppet ligger med en slagsida på kanske 20-30 grader och är i gott skick bortsett från masterna som lagt sig ner, samt ett hål midskepps. Bogen har vackra dekorationer inskulpterat. Själva rodret är intakt men har hoppat ur sina fingerlinor (gångjärn). Kjell Harila var med och hittade vraket sommaren 2002 och tror själv att det kan vara ett 1800-talsfartyg. Kanske är det Skriner? Mysteriet kvarstår vilket bara bidrar till stämningen under dyket. Historik: Fartyget Skriner grundstötte och sjönk i närheten av Blå Jungfrun i svår nordostlig storm på resa mellan Troense - Oskarshamn i barlast. Besättningen räddades. Den ryska bärgningsångaren "NEVA" gav upp efter flera bärgningsförsök. Redare var C R Möller.

Malmöhus


( 1 bilder ) - Sverige - - KATEGORI EJ VALD
Albumet visat 778 gånger (sedan 2005)

Fakta: Korrekt namn är S/S Malmöhus Fartygstyp en hjulångare av järn, använd som passagerarfartyg Har Oskarshamn som hemmahamn Byggd 1882 i Oskarshamn Förliste 12 januari 1882, öster om Runnö Djup till botten är 39 meter. Djup till vraket är ca 34 meter, till masten 24 meter Längden är 37,5 meter, bredd 5,5 meter Svårighetsgrad på dyket: för Nitroxdykare Vrakets kondition: Skrovet är helt. Överbyggnaden har rasat ner på sidan. Skovelhjulen är hela. Man kan se ångmaskinen, pannan med mera. Tyvärr blev den vackra ratten antagligen stulen 2003. Historik: Fartyget var byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstad och under provturen sjönk fartyget. Några kunde rädda sig i livbåt men 15 personer omkom. Trolig orsak till olyckan var ett antal fönsterventiler som stod öppna. Det påbörjades bärgningsförsök åren efter förlisningen, men de misslyckades. Vid tillfället var fartyget inte försäkrat eftersom leverans skulle ske efter provturen. Därför förlorade varvet 120 000 kronor vilket var en oerhört stor summa 1882. Fartyget hittades åter 1986 av Åke Berghner.

Regina


( 1 bilder ) - Sverige - - KATEGORI EJ VALD
Albumet visat 704 gånger (sedan 2005)

Fakta: Spetsgattad klinkerbyggd 2-mastad galeas. Byggd i ek och furu på Kungsvikens varv i Bohuslän 1908. Längd 34 meter, bredd 6,5 meter. Sjönk i hårt väder 9 december 1963. Djup 26 meter. Svårighetsgraden på dyket är Advanced Open Water Historik: Träfartyget Regina sjönk den 9 december 1963 mellan Sandvik och Dämmans fyr. Ombord fanns ett par, som nyss köpt båten efter ombyggnad i Stockholm och nu seglade hem den till Kalmartrakten. I hårt väder började segelskutan ta in vatten och när de skulle starta länspumparna fungerade de inte. Märkligt nog hade Regina gått under en gång förut (1946 i Falkenberg) men då blivit bärgad och helrenoverad. Nu blev förlisningen definitiv. Vrakets Kondition: På 31 meters djup reser hon sig fortfarande stolt från botten. Förmasten står upprätt och ger en fin siluett, men vrakets vackraste detalj är tveklöst ändå det nätta lilla akterdäcket. Bakom aktern har den andra masten lagt sig.

B17 Bombare


( 3 bilder ) - Sverige - - KATEGORI EJ VALD
Albumet visat 2303 gånger (sedan 2005)

Fakta: B17 G " 888" Vingspann knappt 32 meter, längd nästan 23 meter (i oskadat skick) Besättning 10 man. Sjönk efter nödlandning 8 maj 1944 Djup 39 meter/över planet 37 m Svårighetsgrad på dyket: för Nitroxdykare Den 8 maj 1944 startade nästan 400 amerikanska B17-bombplan från baser i England. Målet var att bomba den tyska huvudstaden Berlin. Vädret var mycket dåligt. Planet var av typen B17G och tillhörde 306 bombbrigaden, 367 skvadronen "lerduvorna". Men av 10-mannabesättningen kallades det stora fyrmotoriga flygplanet kort och gott för 888. Planet blev träffat varpå de kom ur kurs. Till slut blev man tvungen att nödlanda utanför Sandö. Alla besättningsmännen gick i gummibåt och kom iland på Sandö.