Namn: Lösen:


Bläckfisk på dyk nummer 2


Dyk 2. Grunda delen




På dyk 4 såg vi ål


En till bild på ålen



Anemon


Nakensnäcka


Nakensnäcka


Nakensnäcka


Genomsimning


Muränor


Nakensnäckor


Maskinrum


I bryggan på vraket


Klippor ut med stranden


Dykresa till Portimao, Algarve, Portugal 2019


2020-04-06
Av: Nicklas Åkerlund
Läst: 181 gånger.

Följ med på en dykresa till Portugal och läs om upplevelsen när dykklubben besöker Portimao, Algarve och gör totalt 8 dyk. Nicklas Åkerlund har gjort en sammanfattning över resan

Äntligen var det dags för klubbens vartannat-års-dykresa till varmare vatten! Kriterierna har spikats genom många år av provning och är följande:

1. God tillgång på ost och vin
2. God mat
3. Lagom (inte för mycket) dykning
4. Varmt vatten
5. Behagligt klimat
6. Direktflyg från Landvetter (planet skall inte nudda marken innan vi är framme)

Lördag 14 september
Taxin åker på en gedigen uppsamlingsturne för att få med alla våra resenärer. Väl framme på Landvetter checkades dykväskorna in och fokus riktas mot kaffe.

Resan tar ca 3,5 h från Landvetter till Faro Algarve flygplats och där väntar vår förbokade transfer som skall ta oss till hotellet. Intressant reflektion är att om man bokar en bil med plats för 8 personer och 20 väskor så är det inte välfyllda dykväskor som avses. Det går dock stuva in väskor mellan passagerare och vi kommer iväg mot Portimao och Jupiter Hotel (Praia de Rocha). Resan tar ca 50 minuter och vi får känna på den Portugisiska (aggressiva) körstilen. Vi är framme runt kl 20 och dumpade väskorna på rummet och går ut för att äta middag. Hotellet är typiskt 4-stjärnigt, rent och snyggt, samt har vad man behöver.
Söndag 15 september
Efter en stadig frukost kl 07.00 så blir vi upphämtade kl 07.55 utanför receptionen med tre golfbilar. Skönt att slippa bära dykväskorna de 400 metrarna till dykcentret.

Väl på plats börjar vi monter ihop våra paket och analyserar gasen som vi skall dyka med (32% Nitrox). Allt är i sin ordning men det är lite rörigt innan allt är på plats och personalen lastar golfbilarna. Som det brukar vara när man är på ett dykcenter där man inte dykt förut.

Vi samlas för dykplatsgenomgång i den väl ventilerade receptionen för dykcentret. Där får vi se fina och väldigt utförliga 3d-modeller av de två vraken för dagen. Guiden frågar om vi är bekväma med vrakpenetration och vi svarar något i stil med "nja lite lagom går väl bra". Guiden försäkrar att det alltid kommer finnas utgångar inom synhåll så att man enkelt kan avbryta om man skulle känna för det. Mer om detta senare.

Efter genomgången hoppar vi in i golfbilarna och far iväg mot hamnen. Det tar inte många minuter innan vi är framme och blir avsläppta på bryggan vid dykbåten. Den är ca 10 m lång, utrustade med 2x300 hp utombordare och väl tilltagna dykbänkar med förvaringslådor under. På något magiskt sätt står luftpaketen på rätt plats och den lilla mesh-bagen med fenor och annat ligger i lådan under bänken. Viktbälte med rätt mängd bly ligger också på rätt plats och det känns väldig uppstyrt och välordnat.

Dyk 1: Frigate Hermenegildo Capelo
Fregatten är det största vraket i parken och vi kommer ner utmed nedstigningslinan på fören av vraket. Sikten blir riktigt kass under ca 15 m (medelmåttig svensk västkust-sikt ungefär). Vi är fem dykare som dyker med guiden och han visar oss vägen utmed och ganska snabbt in i vraket.

Där inne ligger vi fem dykare på kolonn och simmar efter guiden. Det är ganska så gott om plats men det är svårt att kommunicera hela vägen fram. Vi simmar på i ganska högt tempo och det är inte riktigt läge att stanna och titta närmare på saker. Vi simmar förbi flera utgångar, men sikten i kombination med att vi inte varit där förut gör att det är svårt att veta var man kan svänga ut. Detta är obehagligt och inte den enkla, ljusa genomsimningen som vi hade tänkt oss.

När vi kommer ut ut vraket en bra bit akterut så vänder vi förut samtidigt som vi grundar upp till ca 15 meter och hänger runt masterna ett tag. Här är det fullt med fisk och sikten är betydligt mycket bättre. Här har vi ganska trevligt och guiden tar med de två första dykarna till uppstigningslinan eftersom de inte har någon stageflaska med extra bottengas. Efter ett tag kommer han tillbaka och då tycker vi det är dags att avsluta dyket. Vi går upp på linan och gör vårt säkerhetsstopp innan vi går till ytan. Där uppe är det helt spegelblankt och vi hänger av oss utrustningen i vattnet innan vi klättrar upp på den lite väl korta dykstegen.

Personalen på båten lyfter upp paketen, byter flaskor och ställer paketet på rätt dykbänk. Sedan serverar de kaffe/te, macka, muffins och en flaska vatten. Smakar mycket bra.

Dyk 2: Corvette Oliviera E Carmo
Andra dyket är på nästa vrak som ligger några minuter i lugn fart bort. Ytintervallet är bara ca 1 h. Vi dyker i samma grupper och kommer ner på fören på vraket som har kraftig slagsida åt styrbord. Vi simmar akterut och ser en stor bläckfisk på botten under styrhytten. Den fotas och sedan simmar vi vidare till aktern. Den är öppen eftersom ett parti saknas så vi följer efter guiden in och simmar för över. Det är mycket trängre än på första dyket och eftersom vraket har kraftig slagsida så är det bökigare att orientera sig samt att ta sig igenom dörröppningar. Vi simmar förbi en svarv och några motionscyklar. Efter en lång simning kommer vi fram till en lejdare där vi simmar upp ett däck och sedan fortsätter akterut. Här är det lite rymligare men det blir en del slalomsimmande genom vraket.

Nästan direkt när vi kommit in i detta vraket så känner vi att det inte känns bra. Guiden drar iväg inåt med de två första dykarna i gruppen och vi längre bak lyckas inte kommunicera fram till guiden som ligger först. Här uppstår något av ett dilemma; ska vi vända tillbaka på eget bevåg och dela gruppen eller skall vi hålla ihop gruppen och hoppas att vi kan få kontakt med guiden och avbryta dyket längre fram? Vi håller ihop gruppen och fortsätter framåt. Vi lyckas inte kommunicera fram till guiden utan får genomföra hela den tänkta genomsimningen. När vi kommer till ytan så känslan i gruppen inte så munter. "Vi kan väl ta och prata igenom det här dyket ikväll".

Våra slutsatser är att detta var alldeles för avancerat för att göras på detta sättet. Om vi ser det ur guidens perspektiv så vet han var alla utgångar finns och vet också att de aldrig är långt bort. Vraken har sågats upp inför sänkningen just för detta ändamål, att det alltid skall finnas en utgång nära till hands. Han vill ge sina gäster en så häftig upplevelse som möjligt och dessa genomsimningar är väldigt häftiga med tanke på hur lång tid man spenderar inne i vraket. Det är förmodligen det här som många av gästerna vill ha när de kommer till detta dykcenter och han antog förmodligen att vi var likadana.

Vi å andra sidan vet inte var utgångarna finns, och den dåliga sikten gjorde att vi förmodligen simmade förbi flera stycken utan att se dem. Även när vi hade utgångar så kände vi inte att vi kunde avvika eftersom vi inte kunde kommunicera till guiden att vi avviker eller att bottentiden börjar rinna ut. Därför blev fokus att hålla ihop gruppen även om det innebar att fortsätta ett dyk som vi inte var bekväma med.

Vi kommer överens om att prata med guiden om detta inför nästa dykdag och hoppas att det skall tas emot väl.

Tillbaka i hamnen så går vi helt enkelt och sätter oss i de väntande golfbilarna som tar oss till dykcentret. Utrustningen kommer också dit, sköljs och hängs på tork på något magiskt sätt. Tänk matsalen på Hogwarts så vet ni vad jag menar. Vi duschar och byter om i omklädningsrummen på dykcentret för att sedan gå och käka lunch på stan.

Eftermiddagen ägnas åt lite allmän utforskning av området runt hotellet och stranden nedanför. Det är ett trevligt område men lite väl många britter i övre tonåren för att det skall bli riktigt mysig stämning.

Måndag 16 september

Vi kör på samma rutin som dagen innan och blir upphämtade i receptionen med golfbilarna. På dykcentret så får vi en genomgång av dagens vrak och vi påpekar att gårdagens penetrationer var lite väl håriga för vår smak. Gasen analyseras och personalen åker iväg med utrustningen en stund innan oss andra.

Väl på plats i båten så pratar vi med guiden och börjar säga att det var för mycket penetrerande dagen innan. Han är förstående och säger "Ok, ni kan få leda dyket själva och så följer jag bara med och assisterar och pekar på saker istället". Det passar oss perfekt och känslan inför det kommande dyket är riktigt bra.

Dyk 3: Frigate Hermenegildo Capelo
Vi kommer ner på fördäck precis vid en rejäl kanon som pekat framåt. Guiden visar åt vilket håll fören ligger så vi simmar förbi den och vänder sedan akterut igen. Vi kikar runt kanonen en stund tills vi får syn på en väldigt stor havsål som är ute och simmar. Jag följer efter med kameran i högsta hugg och den simmar in genom en dörröppning på babordsidan, riktad snett framåt på samma nivå som fördäcket.

Vi följer efter in i ett stort rum där vi stannar precis innanför dörren och fotar lite. Ålen försvinner iväg och vi vänder ut igen. Vi fortsätter sedan akterut och kikar in lite här och var utan att göra några direkta insimningar (minst en kroppsdel på utsidan). Sedan grundar vi upp och vänder förut igen. Runt masterna är det ett härligt djurliv med fisk precis överallt. Sikten är betydligt bättre här uppe och vi njuter en stund tillvaron. Sedan återvänder vi till fören och uppstigningslinan.

Tillbaka uppe på båten så rullar allt på som föregående dag med lite mat och förflyttning till nästa vrak.

Dyk 4: Hydrographic Ship Almeida De Carvalho
Inför detta dyk meddelar guiden att det brukar bo stora havsålar på akterdäck (Conger Conger) och erbjuder sig att visa oss dit. Låter spännande så vi säger ja och tar rygg på vår guid ner för nedstigningslinan. Vi kommer ner i fören och simmar ganska raskt akterut tills vi kommer till någon form av gallerdurk som är fastskruvad ca två dm ovanför akterdäcket.

Det är ganska mycket som växer på gallret och det är lite svårt att se igenom det men i ena kanten ser vi en svans (?) som sticker ut. När vi kommer närmare så ser vi att det är en riktigt rejäl ål som ligger under gallret och kikar ut på oss. Avståndet mellan gallret och däcket är precis lagom för att ålen skall få plats och gallret är säkert 2 x 5 m, så det finns gott om plats även om ålen verkar vara över två meter lång. Vi ligger en bra stund här och fotar ålen som är försiktigt nyfiken och ibland sticker ut huvudet en bit för att titta på oss. Efter några fina bilder simmar vi förut igen och fortsätter fota djurliv som bosatt sig i rör och hålor på vraket. På de grundare delarna är det oerhört tätt med fisk som simmar runt och gnager på det mesta de hittar.

Vi är tillbaka iland igen på tidig eftermiddag och tar bussen från Praia da Rocha in till centrala Portimao. Resan tar ca 20 minuter och kostar några få euro. Här inne hittar vi en väldigt vacker gammal stadskärna som inte är alls så turist-exploaterad som Praia da Rocha. Här tillbringar vi eftermiddagen med att strosa runt bland de små torgen och smala kullerstensgator, dricka kaffe samt shoppa lite

Kvällen tillbringas tillbaka på Praia da Rocha med skaldjursrestaurang.

Tisdag 17 september

Denna dag var planerad att vara dykfri och det var tur det. Skaldjuren från dagen innan smakade väldigt bra men ledde till matförgiftning, så denna dag går åt till återhämtning. Kan tillägga att det inte var alla som blev matförgiftade och vi åt goda skaldjur på flera olika restauranger under veckan och det var bara en gång som det gick åt skogen.

Onsdag 18 september

Dyk 5: Revdyk med mycket nakensnäckor
För att få lite variation och för att få se nakensnäckorna som området är kända för så bad vi att få en dykdag som inte är vrakdyk utan istället fokuserar på grönsakerna och djuren. Första dyket är utmed ett rev där som bildar en vägg från ca 12 - 18 m. Nedanför börjar sandbotten och vi tillbringar ungefär en timme utmed väggen med att titta på mestadels småsaker. Vi hittar oerhörda mängder med stora och ståtliga nakensnäckor som vi fotar och vi hittar även en hel del fina och färgglada mjukkoraller. Sikten är ganska kass men det gör inte så mycket eftersom vi ändå fokuserar på de små sakerna.

Dyk 6: Neptuns Castle
Andra dyket för dagen tillbringades vid ett område med väldigt kuperad stenbotten. Det fanns gott om hålor som var flera meter i diameter och även många naturliga valv och genomsimningsmöjligheter. Väldigt spännande formationer, rikt djurliv och massor med nakensnäckor. Sikten var ganska medioker även här men det var grunt och mycket småsaker att titta på så vi hade ett bra dyk. Även här fotades det en hel del och vi såg bland annat två muränor som delade håla.

Återigen var vi tillbaka iland på den tidiga eftermiddagen och begav oss in till centrala Portimao med buss för lite stadsturistande.
Torsdag 19 september
Denna dagen spenderades på stranden, vi gick från hotellet ner till sanden, svängde höger och promenerade iväg. Stannade till och badade vid några fina klippformationer och gick igenom några naturliga tunnlar som bildats i berget. När det blev dags för lunch så promenerade vi in på närmaste restaurang som låg på stranden och åt grillspett, vilket smakade underbart gott.

Det fanns gott om fina utkiksplatser med utmed strandpromenaden med sikt ut mot havet. Det finns även ganska spektakulära klippformationer som stupar ner mot sandstranden och inbjuder till fotograferande.

Framåt eftermiddagen drog vi oss tillbaka till hotellet och hängde vid poolen fram tills det blev dags för middag. Den följdes av lite krogbesök innan det blev dags att ladda om inför morgondagens dykning.
Fredag 20 september

Dyk 7: Frigate Hermenegildo Capelo
Väl införstådda med att detta är sista dyket på detta vrak för denna resa så beger vi oss raskt till maskinrummet. Där simmar vi in och tittar på de stora dieselmotorerna som står kvarlämnade utan toppar och kolvar. Detta gör att man kan se rakt ner i cylindrarna och man kan se kolv med vevstake liggandes på flera ställen i maskinrummet. Maskinrummet är högt i tak och sträcker sig långt i fartygets längsled, det är dock inte så långt tvärs igenom och öppningarna är väl tilltagna. Vi ser även en manöverpanel med lite olika spakar som förmodligen en gång i tiden användes för att styra motorerna.

Dyk 8: Ocean Patrol Zambeze
Zambeze är en mindre patrullbåt, vilket passar perfekt som andra dyk eftersom vår bottentid blir ganska kort efter endast 1 h ytintervall. Vi simmade ett helt varv runt vraket och guiden visade fina detaljer. Bland annat så kikade vi in i radiorummet och fotade en skrivmaskin. När vi kom tillbaka till uppstigningslinan så drog guiden ut en lina till en liten trädgård med fina koraller som stod på botten en bit från nedstigningslinan. De var vackra men vi fick vända ganska tidigt på grund av sinande bottentid.
Lördag 21 september

Hemresedag. Vårt flyg var planerat till den sena eftermiddagen så spenderade morgonen med en långpromenad för att fota i soluppgången på stranden. Efter det blev det frukost och sedan begav vi oss till dykcentret för att packa ihop dykutrustningen som hängt på tork sedan gårdagen. Vi bar tillbaka prylarna till hotellet och packade ihop resten där för att sedan checka ut. Packningen lämnades i bagagerum och vi tog en avskedslunch på strandpromenaden innan vår transfer plockade upp oss vid hotellet kl 14.55. Vid 18.30 lyfte planet hemåt och vi detta äventyr var därmed avslutat.

Sammanfattning


Detta var på det stora hela en trevlig resa med både bra och dåliga inslag.

+ Vädret
+ Bekvämlighet (både på dykcentret och hotellet)
+ God mat och gott vin
+ Vacker stadskärna i centrala Portimao
+ Fantastiska nakensnäckor
+ Havsålar (modell jättestora)
+ Fiskstim på de grundare delarna av vraken
+ Möjlighet till att leda dyken själv (guiderna lyssnar på vad man önskar)

- Vrak penetration i stora grupper och med högt tempo
- Dålig sikt på djupare delen av vraken
- Bilden som dykcentret målar upp av vrak med öppningar och dagsljus överallt stämmer inte
- Kallt i vattnet, jag rekommenderar torrdräkt och huva
- Praia da Rocha är väldigt turist-exploaterat och inte speciellt genuint
- Vraken är konstgjorda och det blir aldrig samma sak som ett “riktigt” vrak

Praktiska detaljer
Vattentemperatur: ca 16-17 grader på 10-30 m ca 20 grader 0-10 m
Lufttemperatur: ca 25 grader
Dykdjup: ca 30 m på vraken, grundare revdyk finns
Certifikatsnivå: För vraken rekommenderar jag minst AOW+nitrox
Dykcenter: Subnauta
Utrustningshyra: Subnauta har allt som kan tänkas behövas
Hotell: Jupiter Hotel Algarve (Praia da Rocha)
Flyg: SAS Landvetter (GOT) - Faros (FAO)
Transfer: Greenbus (ca 1 h)
Länkar
Hotell: https://www.jupiteralgarvehotel.com/pt/
Transfer: http://www.greenbus.pt
Dykcenter: http://www.subnauta.pt
Vrak: http://www.subnauta.pt/en/ocean-revival-underwater-park.html


tipsa Tipsa en vän   facebook Posta på facebook    Direktlänk   Translate Oversæt denne artikel til dansk Oversett denne artikkelen til norsk Käännä tämä artikkeli on suomi translate this article into english

« Tillbaka