Namn: Lösen:
Anders Thulin

Anders Thulin

Ålder: 34
Yrke: Lokförare, kör även dykutfärder ibland.
Bosatt: Bredäng, Stockholm
Antal dyk: 700+
Medlemsnummer: 1645


Hej "Tulle", allt bra med dig?
Här är allt bra, sitter och drömmer om kommande dykresa!

Vem är Anders "Tulle" Thulin egentligen?
Född och uppvuxen i Nynäshamn. Bodde där i 32 år innan min sambo Fia tog mig till Stockholm. Älskar havet, känner mig hemma där. Känns lite jobbigt med en dånande E4 utanför min dörr, skulle vilja ha vågskvalpet igen, men det är väldigt smidigt att bo så nära dykcentret.
Såklart så är jag Djurgårdare, ishockeyn ligger närmast, då jag själv spelat i 13 år. Är nog en av få Djurgårdare som håller lite på AIK i år. Går bra för dom, kanske dom avancerar till elitserien, så Djurgården kan vinna riktiga derbyn!

Med risk för att bli kallad så hädanefter, så kallades jag för Lill-Tulle från början, då mina båda äldre bröder kallades Tulle. Jag är 5 år yngre än mellanbrorsan, så på 80-talet var jag liten, trots mina 1,90m idag…

Du har ju blivit nominerad av våra läsare varför tror du att de är nyfikna på vem du är?
Dom kanske vill veta hur man blir en sån hängiven vraknörd som jag!? Sen har jag ju synts en hel del på utfärder, speciellt som kapten på M/S Dyning, så de flesta känner mig bara som ”Kapten Vraknörd” på Dyning. ;)

Det finns människor runt dig som kallar dig för "vraknörd" samt att du är lite av en "vrak-rain man". Vad är det, tror du, som får folk att kalla dig det?
Vraknörd är nog rätt milt uttryckt, vrakgalning skulle jag nog säga själv. Tänk om man kunde ha lite andra intressen!
Jag har kört väldigt många utfärder med dykare genom åren, och jag tycker att får man veta historien bakom förlisningen och fartyget, så får man ett mycket roligare dyk. En ”brädhög” kan bli väldigt intressant om man vet vad den var, och varför den förliste.
Nu har jag ju pluggat inte bara längd och bredd på fartygen, utan jag gillar också att ta reda på allt som går. Vad hette kaptenen, var byggdes det, hur såg dagen ut vid förlisningen, blåste det, var det vinter, sommar, is, kollision, m.m…
I och med att jag tycker det är så roligt, så memorerar jag nästan all fakta, och kommer ihåg den till detaljer, så jag har sällan ett papper framför näsan när jag berättar, det kan ju uppfattas lite som ”Rainman”.
Samma sak när jag är själv ute och dyker och vi diskuterar vraken, så brukar jag kunna haspla ur mig längd, förlisningsår, och till och med vrakets position ibland, och det är kanske inte så många som har det i huvudet!?

När började du dyka och varför?
Tog mitt PADI Open Water Diver certifikat augusti 1998, på NOC Dyk&Marin i Nynäshamn. Instruktör var den andra ”vraknörden” i Stockholm, Manuel ”Manne” Dahlberg.
När jag var liten plaskade jag omkring med mitt cyklop så ofta jag kunde, hittade små träbitar på botten och satte ihop värsta piratskeppen i huvudet av dom. Var det Kapten Kroks stora skepp jag hittat en bräda av?
Sen när jag blev äldre och börja träna ishockey m.m. så märkte jag att jag kunde hålla andan längre och längre. Nu kunde jag ju kommer ner några meter och stanna där i kanske 30 sekunder, wow!
Men senare började man ju jobba och blev ”vuxen”, och kunde, ekonomiskt sett, börja fundera på att kunna vara nere väldigt länge. Så en dag stod jag där på dykcentret och hade bokat mig! Så nu kan jag hitta Kapten Kroks skepp, eller i alla fall ett par andra skepp!

Kan du kort beskriva din dykkarriär?
Tog som sagt Open Water 1998. Manne inspirerade mig till att kika på djupare vrak, då dessa ofta är mer intakta, så jag gick en IANTD Advance Nitrox på dåvarande Grodmansskolan på Vallhallavägen. Under tiden hade jag avverkat en hel del PADI kurser, och kunde under sommaren 2000 titulera mig ”Divemaster”. 2003 ringde min ”gamla” IANTD instruktör upp mig och frågade om jag var intresserad av att gå den nya kursen Advanced Recreational Trimix, en kurs som då var helt ny i Sverige… Så klart jag var, och vad jag vet så var min grupp den första i Sverige. Nåt att skryta för barnbarnen om! 
2005 gick inte nyfikenheten att hålla tillbaka, så det blev både GUE Fundamentals och Tech 1. Det senaste i kursväg är mitt nya CCR cert, en manuell Pelagian föll valet på…

I mellan allt kursande så har jag mest hållit till i Östersjön och dykt på våra fina vrak. Har provat Röda Havet en vecka, det var mycket mat….öh, fisk. Jag har också varit på västkusten några gånger genom åren, och nu i somras provade jag vrakmeckat Narvik. Jag hann med Åland nu i dagarna också.

Men det är Östersjön med alla dess vrak som drar det längsta strået hos mig till slut ändå. Där kommer jag också tillbringa större delen av dykkarriären.

Varifrån kommer ditt enorma vrakintresse?
Från början kommer det ifrån ett stort historieintresse, svensk och nordisk historia. När jag var liten tyckte jag det var spännande att läsa om svenska kungar, våra krig, m.m.
Sen att båtar, eller fartyg var ett intresse, var nåt som kom med att bo i Nynäshamn.

Min farfar gjorde sina unga år i svenska flottan, från 30-talet fram till 50-talet. Han fick vara med om andra världskriget till sjöss. Dom hade ”svensk neutralitetsvakt” som det hette. Han fick vara med om många incidenter, och har berättat massor för mig om dessa tider. Det var många livsöden som gick till spillo på haven, men också bidrog många till att bygga upp Sverige till vad det är idag. Större delen av vår handel med omvärlden går ju via havet.

Så detta kombinerat, och att jag redan hade ett stort intresse av Regalskeppet Wasa, gjorde att jag började fundera på var alla dessa fartyg som gått förlorade fanns idag. Det fanns ju bara ett sätt att ta reda på det, arkiv, dykcert och en båt med sökapprater. Jag upptäckte att Östersjön nog är ett av de hav som har mest vrak i hela världen, så jag har fortfarande massor kvar att göra!

Om du hade obgränsat med pengar, vilket vrak skulle du vilja göra en expedition till?
Oj, vad svårt att välja bara ett vrak. Hade ni frågat mig i början av karriären hade jag nog sagt Britannic. Jag läste en massa om Uffe Eriksson och Richard Lundgrens resor dit, och kände att dit vill jag en dag! Det skulle fortfarande vara jättekul men nu har jag så många mål/vrak jag vill till.
Det mest spännade vraket jag skulle vilja dyka på är det jag inte hittat än och dom är ju ganska många. Vi har en hel del projekt/positioner/historier att följa upp och hinna med så jag lovar att berätta senare om dessa framtida dyk!


Hur ser en perfekt dykdag ut för dig?
När jag står på bryggan och väntar på dykbåten som ska ta mig till ett nytt vrak jag inte dykt. Vi har blivit lovade 1 m/s i vind av SMHI. Solen lyser men det är inte jättevarmt, bara runt 17-18 grader. Runt mig står mina ”vrakpolare” och lyser av förväntan på samma sätt som mig. Nu kommer den lilla procenten som vi ägnat de andra 99% av tiden till att leta i arkiv, söka, m.m. För verkligheten är ju så, hitta ett nytt vrak, är mest landbaserat.
Jag har varit med om en sån här dag ett par gånger, och förhoppningsvis kommer många fler!

Har du gjort något favoritvrakdyk (eller annat dyk) som du skulle vilja dela med dig av?
Jag har gjort väldigt många dyk som är favoriter, många fina intakta vrak som varit roliga.
Men, det finns ett dyk som sticker ut över dom andra och det är vraket efter M/S Luleå utanför Västervik. Nu undrar nog många varför jag tycker om just det vraket, ett skrotbärgat modernt lastfartyg som det inte finns någonting att se på.
Det är hela historien bakom som gjorde att jag rös hela det dyket, och mer ändå efteråt.

Min farfar tjänstgjorde som signalmatros ombord på vedettbåten ”Snapphanen” sommaren 1942. Denna dagen, den 11 juli, låg man som eskort åt en konvoj med malmfartyg. Luleå ingick i denna. Farfar har berättat om torpeden dom såg komma och slå in i Luleå och hur hon börja sjunka genast. Han berättade om hur dom åkte fram och räddade sjömän ur masten på Luleå som dom i panik hade klättrat upp i. Han såg hur vedettbåten ”Jägaren” tog upp jakten på ubåten (S7). Sjunkbomberna som släpptes detonerade väldigt nära botten så det stod som en lerpelare upp ur vattnet.

Dagen vi var där var vattnet lugnt och sikten säkert 15 meter. Jag hade talat om för farfar att vi skulle dit och när jag berättade det såg man på honom att han mindes och blev gripen av detta. Vilka bilder det måste rullats upp i huvudet.
Man ser fortfarande skrovsidorna på fartyget, även propelleraxlarna och all denna malm, över 8000 ton från början.

Jag tog faktiskt med en bit malm hem, och gav den till farfar. Han fick nästan en tår i ögat. Han är med om denna tragedi till havs 1942 och 60 år senare är hans barnbarn där och tittar på minnesmärket av denna dag.

Detta dyk kommer jag alltid minnas!

Har du några andra intressen förutom dykningen?
Vad pinsamt, jag har nästan inte det! Jo, jag följer F1 cirkusen när jag har tid. Motorsport i övrigt tycker jag är kul, men inget jag utövar… längre…
Tittar en del på ishockey också, men det har blivit lite kyligt i Stockholm med det nu för tiden. Men snart så…

Vad tycker du om dykarna.nu?
Jag har varit med sen –99 tror jag, och tycker det är en kanonsida. Man har både hittat nya kamrater och kan hålla kontakt med sina gamla. Forumet har lärt mig en hel del. Det har också varit tråkigt ibland, men såna är ju forum. Det är också kul att kunna visa sina foton för andra dykintresserade… familjen har tröttnat för länge sen.
Hoppas den får finnas kvar länge.

Har du planerat nått kul den kommande tiden?
Ja, 3 dagar i Oxelösund. Vrak står på programmet. Hoppas vinden tar ledigt den helgen!

Vad vill du säga till alla som läser detta?
Dyk och ha roligt, känns som en del har glömt det. Det som är rätt för dig, är rätt för dig!

Artikeln läst 6704 gånger.

Nominera en medlem
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!



Jonas Roos



Christian Reslow



Henrik L Jonsson



Pål Tyrenius



Catarina Jostéus



Tor Jörgensborg



Martin Quensel



Peter Steinhoff



Andreas Swills



Petter Johanson



Anders Jälmsjö



Andrej Hoffmann



Mirka Kinnunen



Annika Bonnér



Kjell Nylund



Mats Horngren



Angelica Rydelius Bergman



Micke Tilja



Jill Lundgren



Jan Wilske



Erik Rådström



Jakob Selbing



Christopher Zell



Anders Thulin



Jesper Berglund



Christian Svärd



Andreas Fritz



Filip Kalinski



Christian Balousa Andersson



Tony Holm



Mats Karlsson



Inge Lennmark



Staffan von Arbin



Sten Meyer



Åke Larsson



Anders Näsman



Millis Keegan



Antonio Martinez



Tomas Asp



Roger Xerxes Rosenvinge



Sofia Gulin



Stefan Barth



Mark Dougherty



Pär Ahlgren



Jonas Pavletic



Alex Dawson



Rik Gould



Erika Heineman



Roger Ingebo



Rahel Zemoi



Andreas Sannerman



Sofia Svärd



Henrik Enckell



Urban Lund



Raul Bäck



Per Lagerberg



Tobias Åberg



Linda Normark



Richard Lundgren



Anders Puranen



Tomas Persson



Annelie Pompe



Fredrik Astlid



John Gulliver



Linda Haglund



Dmitri Gorski



Mattias Vendlegård



Charlotta Carlén



Magnus Keijser



Anders Ståhl



Micke Wolhardt



Nils Möllerström



Roland Bede



Calle Lundin



Kim Davidsson



Linnéa Lilo



Magnus Hagman



Björn Carlsson



Ulf Eriksson



Göran Nilsson



Jonas Eklöf



Sten Stockmann



Erik Lindberg