Dubbelmoral vid vrakplundring, en nyansering

(Läst 2 029 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Efter en längre diskussion med en av mina dykvänner igår så känner jag att jag besitter lite dubbelmoral när det gäller att upplockning av fynd vid dykning. Så jag vill klargöra lite vart jag står i denna debatten ("Även om det kanske inte spelar någon roll för dom flesta"), samtidigt så vill jag ta upp ett par andra saker om vrakplundring som varken har med lagen eller bärgningrätt att göra.

Det finns många, som jag skulle villa kalla det, seriösa vrakforskare, såsom Allan Jensen. Som gör ett otroligt bra jobb att katalogisera vrak och fynd. Dom verkligen brinner för det dom gör och enligt min personliga åsikt så har vi mycket att tacka dom för. Inte bara dom vrak som dom finner men även för alla fynd dom har lämnat in till diverse instanser och som nu är möjliga för allmänheten att njuta av.

Jag ser inget fel med att ta något från ett vrak om :

1) Man gör det för att identifiera vraket
2) Man innehar rätt om bärgning
3) Man gör det på ett korrekt sätt utan att förstöra
4) Eller det är ett lösfynd som ligger i båten utan sentimentalt värde för eferlevande

Dock så händer det allt för ofta att folk bänder sönder stora delar av vrak för att komma åt små saker. Allt för ofta så ser man sönderslagna eller sönderbända ting som folk inte har lyckats att få loss. Även saker som inte har något att göra med att identifiera vraket tas loss.

Med andra ord, vissa vrakplundrare lämnar en stor destrukton efter sig.

Jag har personligen aldrig plockat upp något från ett vrak och kommer förmodligen aldrig göra det ("Vem vet, jag kanske simmar på 100 kilo guld och då lovar jag er att jag kommer vända kappan efter vinden"). Men jag förstår en viss del av dom som plockar upp sakerna. Denna fråga är inte helt svart eller vit.

Sedan kanske det är lite annorlunda på väst och östkusten. Här på västkusten så äts vraken sakta med säkert upp, samma händer dock inte på östkusten. Jag kan förstå att ni är mer belägna att halshugga någon som tar något från ett vrak där.

Sedan tycker jag att vi skall ta det lite lugnt med att blanda in det arbete personen gör för annan instans. Jag har aldrig hört talas om en dykskola eller dykcenter som går ut med "vrakplundrings"-utfärder och jag har mycket svårt att tro att någon skulle göra detta. Så någon certfifiering av skolor/center behövs inte.

Foto saknas
Mattias S 2005-11-10 07:08:19
1 965 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dubbelmoral vid vrakplundring, en nyansering Mattias S 2005-11-10 07:08
svara Sv: Dubbelmoral vid vrakplundring, en nyanseringKent Olsson2005-11-10 08:26
svara Bärgningsrätt != rätt att bärgaErik Lindberg2005-11-10 08:43
svara En aningen oklar nyansering av bärgningsmoralPär Ahlgren2005-11-10 11:59
svara Sv: En aningen oklar nyansering av bärgningsmoralMattias S2005-11-10 15:29
svara Sv: Sv: En aningen oklar nyansering av bärgningsmoralErik Karlsson2005-11-10 18:17
svara Sv: En aningen oklar nyansering av bärgningsmoralFredrik Jönsson2005-11-10 21:27
svara Minst sagt enkla gränserPär Ahlgren2005-11-11 08:42
svara Sv: Dubbelmoral vid vrakplundring, en nyanseringUlf Meyer2005-11-10 23:57
svara Sv: Sv: Dubbelmoral vid vrakplundring, en nyanseringUlf Meyer2005-11-11 00:01

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: