Besök hos dyk o äventyr i Grebbestad

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jaha, nu var det måndag igen. Ännu en gång sitter man i slentrian och tänker tillbaka på hur gårdagen utspelade sig, hur skönt det är att vara under vattnet, hur skönt man glider fram och hur man känner att konstigt nog så slår hjärtat långsammare och mer milt. Det måste verkligen vara så att man trivs...

Igår morse så träffades vi tretton stycken glada personer. Och trots den okristliga mötestiden, klockan sju på morgonen så var alla på gott humör och såg fram emot dykning, kanske idag var dagen då det skulle lugna sig lite och vi skulle få komma ut till väderöarna i alla fall. Även om det inte såg bra ut, men vi hoppades..

Efter cirka 15 mils bilkörning kom vi i vilket fall upp till Dyk och äventyr, personligen gillar jag det här stället, eller, ja, kanske inte stället i sig, utan ägaren som hela tiden får än att må toppen under dyken, som verkligen ser till att man får ut 110% av sitt dyk. Så även denna gång.

Vi började med att byta om och ta oss ut till Morö ("tyvärr blåste det en aning för mycket för väderöarna"). Väl ute vid Morö så gick vi igenom dykplaneringen, delade in oss i team och gav oss ner under vattnet. Vi hade tidigare fått veta att morö består av fyra stycken lite större raviner, som börjar väldigt smalt strax nedanför ytan och breder ut sig till cirka 40 meters djup.. Och sant som var sagt, vi gick ner och hamnade direkt i en av dessa... Det var ett väldigt omväxlande landskap, rätt dött, sjöstjärnorna hade verkligen gjort sitt här, men samtidigt så hade dom lyckats skapa ett bottenparti i ravinerna som gjorde dyket verkligen annorlunda mot de vanliga naturdyken..

Vi fortsatte igenom ravinerna, stötte på lungmaneter, havskatt, trollhummer och lite småfisk, men i övrigt så var det ett rätt dött landskap. Tyvärr var inte sikten den bästa igår, men jag kan bara föreställa mig hur vackert det hade varit om man hade kunnat se dessa lodrätta väggar som täckte ravinens sidor, hur nästa ravin sköt över kanten och hur väggarna avslutades abrubt mot den starka sandbotten. Morö är nog förmodligen ett väldigt vackert naturdyk om sikten är rätt...

Efter att vi varit nere en stund så var det dags att gå upp igen, efter sedvanliga säkerhets stopp så bröt vi vattenytan, varpå båtföraren direkt kom bort till oss, kastade ut en boj och drog in oss till båten. Inga jobbiga ytsim här inte!

Andra dyket på dagen skedde vid fiskholmen, ett för mig snöpligt dyk, här hände det som händer oss alla en eller flera gånger. När vi skyndar som mest för att komma bort från trängseln på båten och ner i det fria. Dragkedjan! Den sista centimetern, som fattas ner till dragskon. Allt klart, man har kollat igenom, parkamraten har kollat kedjan och hela checken är klar. Man hoppas i och man känner hur understället drar ihop sig och det pissar in kallt vatten längs med benet. Fan också! Jaja, jag har inte åkt bil en hel dag för att hoppa över ett dyk, utan det är bara att ta tag i kedjan och dra igen det sista och sedan sticka ner. Det är ju trots allt ett grönsaksdyk och det blir inga långa dekostopp som man behöver ligga och frysa på.

Vi börjar vår nedstigning. Mörkt, riktigt mörkt, hade ju inte förväntat mig att det skulle vara så här mörkt, grumligt.. Jaja, det är väl bara att fortsätta dyket och bita ihop, vi simmade runt i cirka 30 minuter, tills jag ansåg mig vara aldeles för kall för att vara nere i sådan här sörja.. Efter sedvanlig uppgång till ytan så var båtföraren snabbt där och slängde fram linan igen, ännu ett ytsim som man slapp.. Upp i båten och fram kommer han med en varm kopp kaffe.. Mums!

Så, förutom att jag kommer att kolla min kedja helt och hållet hädanefter, så vill jag rekomendera ett besök på Dyk o Äventur i Grebbestad, samt ett dyk på Morö...

// Mattias

Foto saknas
Mattias S 2001-11-26 10:21:00
1 965 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Besök hos dyk o äventyr i Grebbestad Mattias S 2001-11-26 10:21
svara PS.Mattias S2001-11-26 10:24
svara SVAR: Besök hos dyk o äventyr i GrebbestadMagnus Hedenborg2001-11-26 11:43
svara Stefan och Dyk & Äventyr rockar fettCarl Sjöö2001-11-26 12:22
svara SVAR: Besök hos dyk o äventyr i GrebbestadJeanette Hallin2001-11-26 20:39
svara SVAR: SVAR: Besök hos dyk o äventyr i GrebbestadMattias S2001-11-26 20:43
svara SVAR: Besök hos dyk o äventyr i GrebbestadJeanette Hallin2001-11-27 09:25
svara DragkedjanTobias Lundgren2001-11-26 21:24

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: