Deep air igen

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Alla vet att man för det mesta känner sig ganska klar under ett djupdyk. En kille jag snackade med fick mig att tänka till lite.
Han dök ner till 40 meter på trimix. Hans kompis hade luft. Han som dök med trimix kände ingen större skildnad och hans kompis kände sig helt klar under hela dyket. Ytterligare ett spiknyktert dyk... Men trimixdykaren var nära på att avbryta dyket när han såg den andre: Dålig balans, omöjligt att få ögonkontakt, skrämmande långsamma och okontrollerade rörelser mm.
Just det att man känner sig så "klar" är nog den största risken. Man vet att man inte är helt klar även om det känns så, men fakta är att man inte anar hur blåst man egentligen är. Personligen känner jag att jag skulle klara en skarp situation under kväveberusning, men troligen är detta falsk säkerhet. Skulle vara kul att se detta själv, men jag har inte utbildning så det räcker. Ville bara dela med mig av min lilla tankeställare.
Till alla som dyker djupt på luft: Jag vet att detta kan göras mycket säkert med rätt utbildning och erfarenhet och att det inte ska vara några probelm, men om något oväntat problem dyker upp som inte hade varit något alls på grundare vatten kan detta få dramatiska konsekvenser. Allt går att göra säkrare med tillräklig planering, men djupdykning innebär alltid större risker.

Bjarne Engstrand
Bjarne Engstrand 2002-05-29 23:50:00
536 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Deep air igen Bjarne Engstrand 2002-05-29 23:50
svara På tal om djupberusning.Esbjörn Nordesjö2002-05-30 00:09
svara PORRPatrik Engström2002-05-30 16:01
svara SVAR: Deep air igenPeter von Heidenstam2002-05-30 07:14
svara SVAR: SVAR: Deep air igenJonas Pavletic2002-05-30 12:04
svara SVAR: SVAR: SVAR: Deep air igenPeter von Heidenstam2002-05-30 12:38
svara SVAR: Deep air igenJan Boquist2002-05-30 07:41
svara SVAR: SVAR: Deep air igenBjarne Engstrand2002-05-30 23:19
svara Inte bara berusningErik Lindberg2002-05-30 13:43

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg