Den moderna handboken: mäta dyktiden på ytan!

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Har precis läst igenom två böcker som jag hittade på antikvariat. I dessa framgår hur stora skillnader det är mellan då och nu (även om det finns likheter som pardykning och lina vid vrakpenetration). Och man kan ju undra hur mycket av det som vi gör idag, som vi i framtiden kommer att skaka på huvudet åt. Jag kunde inte låta bli att delge lite citat från dessa böcker, till alla andra som inte heller var med när det begav sig.

Inlägget blev tyvärr ganska långt, men jag hoppas att ni som orkar igenom hela finner det värt det, efter lite skratt och eftertanke.

PS
Kommentarerna inom parentes efter citattecknen är mina egna kommentarer till citatet.

---Bok 1----------------------------------------------------
”Sportdykning
De första grunderna - Utrustning och teknik – Säkerhet”
Av Birger Hultstrand, tryckt 1969
--------------------------------------------------------------

Citat från avsnitt om utrustning rörande nödvändiga detaljer:
”Vissa bestämda detaljer måste finnas för att en apparat över huvud taget ska vara komplett och kunna godkännas. Dessa är:
Tryckregulator
Andningsventil
Reservluftventil
Provtryckt luftbehållare
Bäranordning med snabbspänne.
Därutöver kan man betrakta manometern som en oumbärlig detalj, åtminstone vid avancerad dykning.”
(Jag är benägen att ”måstena” har blivit flera…)

Citat från avsnitt om säkerhet:
”En nybörjare bör alltid använda livlina….”
(Förklaring: Livlina är alltså en lina surrad runt dykaren i ena änden, och hålls i av personal på ytan i andra änden, som vi fortfarande gör vid isdykning. Och vem vet, annars kanske den tuktade nybörjaren skulle rymma, och eftersom han saknar manometer så kan man behöva dra upp honom när han fått slut på luft.)

Citat från avsnitt om säkerhet och att dyka djupt:
”När man inte i förhand kan avgöra vilket djup man går ner till, är en djupmätare någonting absolut nödvändigt om man utan vidare kan utgå ifrån att djupet blir större än 10 m.”
(Tänk er den kommentaren på en kurs idag!)

Citat från avsnitt om dykflagga:
”Den blå och röda dykarflaggan skall vara hissad så snart dykning pågår.”
(Röd och blå?! Ingen signalflagga A här inte.)

---Bok 2----------------------------------------------------
”Sportdykning – den moderna handboken”
av Gustaf Kihlström och Gunnar Lundborg, tryckt 1968

Citat från avsnitt om färdighetskrav INNAN elev får börja med avancerade övningar som fridykning med simfenor:
”…utan hjälpmedel kunna simma åtminstone 1000 m på ytan, dyka till 5 m djup och kunna simma 15-20 m under vattnet.”
(OK för kraven, men kan man verkligen inte anförtro någon simfenor före detta? Undrar föresten om bensinmackarna har kontrollerat kraven innan de säljer sina snorkelpaket.)

Citat från avsnitt om nödvändig utrustning för dykning:
”Livlina för nybörjare och vid särskilt svåra dykningar.
Handlovslina för den rutinerade dykaren vid pardykningar (bör endast företas i vatten med en sikt av minst 3 m på dykdjupet).”
(Dvs alltid använda lina, och livlinan slipper man bara vid enklare dyk med minst 3 m sikt, vad sägs om det alla PADI- och NAUI-dykare? För CMAS dykare så är väl detta en självklarhet…!)

Citat från avsnitt om nödvändig utrustning för dykning:
”Klocka, om inte dykningen sker med livlina så att tidtagning kan ske på ytan.”
(Hmm – någon som vill följa med och klocka åt mig nästa gång jag dyker, OBS! Du måste kunna signalerna för livlinan.)

Citat från avsnitt om andningsapparaten:
”Andningsapparater för dykning typgodkänns numera av Arbetsskyddsstyrelsen och ett första krav bör därför vara att försäljaren kan visa kopia på godkännande därifrån.”
(Jag måste erkänna att jag glömde fråga.)

Citat från avsnitt om vinterdykning:
”Att dräkten kanske måste kompletteras för att ge tillräckligt skydd mot kyla kommer även den mest optimistiske snart underfund med.”
(Nä, är det sant…!)

Dessutom så kommer det självklart finnas personer som var med då det begav sig, och inte förstår varför jag skrev in detta inlägg.

Pär Ahlgren
Pär Ahlgren 2002-09-27 22:30:00
2 606 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Den moderna handboken: mäta dyktiden på ytan! Pär Ahlgren 2002-09-27 22:30
svara Teknisk dykning!Erik Lindberg2002-09-28 00:25
svara SVAR: Den moderna handboken: mäta dyktiden på ytan!Peter Fischer2002-09-28 02:23
svara SVAR: Den moderna handboken: mäta dyktiden på ytan!Pertti Nuottimäki2002-09-28 10:17
svara SVAR: Den moderna handboken: mäta dyktiden på ytan!Linus Ekelund2002-09-28 11:13
svara SVAR: 50 år sedanSten Meyer2002-09-28 15:20

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: