Ett svar på många trådar om dykjobb

(Läst 4 160 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det kommer med jämna mellanrum frågor här (och via email) rörande hur det fungerar om man vill jobba inom dykningen. I följande inlägg kommer jag försöka redogöra för arbetstillfällen inom dykturismnäringen i allmänhet, men Thailand i synnerhet eftersom det är därifrån jag har mest erfarenhet.

Jag har jobbat i Australien samt drivit verksamhet i Thailand (Kon-Tiki på Koh Lanta) under ett drygt decennium. Under denna period har jag samlat på mig erfarenheter även rörande jobbmöjligheter utanför dessa områden, men min bild är färgad av Thailand i första hand.

Vilka typer av arbeten finns (något förenklat)?
• Butiksjobb
• Fotograf
• Snorkelguide
• Dive Master
• Instruktör

Självklart kan andra beskrivningar förekomma, men det är dessa vi får mest frågor om.

Löner.
Rent allmänt är dykbranchen en låglönebranch. Undantag finns och en duktig instruktör, butikspersonal eller fotograf kan tjäna hyfsat bra pengar. Snorkelguider och divemasters tjänar sällan mer än vad som krävs för att klara sina kostnader på plats (mat/boende etc) och man lever ett enkelt men oftast tillfredsställande liv. Notera att jag självklart inte är allvetande, men får ni uppgifter från en potentiell arbetsgivare som menar att ni kommer hamna i en betydligt mer gynnsam ekonomisk situation än den jag beskriver så är detta oftast inte en korrekt beskrivning av verkligheten, utan ett sätt att locka dig till dom. Dykbranschen är oftast så brutalt konkurrensutsatt att ingen normalt har råd med en betydligt högre kostnadskostym än konkurrenterna. Så lovar någon guld och gröna fenor så är det oftast ett mindre nogräknat dykcenter som ligger bakom.

Summa summarum: Som DM/snorkelguide överlever du på plats, som instruktör har du viss marginal i din personliga ekonomi.

Arbetsuppgifter
Dykcenter är småföretag. Det gör att alla i princip kan komma att användas till nästan vilka arbetsuppgifter som helst (förutsatt att du är kvalificerad). Visst, en instruktör kommer normalt jobba med kurser, men även guidning, butiksjobb, städning, reparationer etc kan förekomma. För mig som arbetsgivare är det viktigt att man förstår detta. Instruktörer som bara vill hålla vissa kurser etc är sällan intressanta. Vissa hamnar i situationer där de i princip gör samma sak varje dag, andra center kan man få en större mix hos. Om man har preferenser är det klokt att reda ut detta innan man tackar ja till jobbet.

Arbetstider
I Thailand jobbar de flesta baserat på hur dykcentrets bokningar kommer in och har inte i egentlig mening fast anställning. Det gör att vissa under extrema förhållanden jobbar 40 dagar i sträck eller liknande, medan det även kan komma 5 dagar eller mer utan arbete. Vissa dykcenter jobbar dock med fast personal med schemalagda lediga dagar. Detta är inte så vanligt i Thailand, även om vi gör det. I Cairns i Australien jobbade många efter ett bestämt schema mer som ett ”riktigt” jobb hemma. 

Vad krävs för att få jag jobb?
Dels krävs utbildning. Vilka utbildningar som krävs skiljer mellan de olika rollerna och i vissa fall kan man göra s.k. ”internships” där man jobbar av utbildningen. Jag personligen är inte förtjust i internships, men det finns positiva exempel. Kort anser jag följande om dessa upplägg:
* Det i princip alltid blir dyrare. (Ja, du jobbar ju av den där du istället kunde fått betalt som proffs)
* Fokuset skiftar oftast till dykcentrets behov vs. dina behov utbildningsmässigt. Sker inte lika lätt på betald kurs,
* Tar oftast betydligt längre tid att bli klar.
* Fördelen är om du inte har pengar att gå kursen, då är detta bättre än att ge upp.

Att betala för kurs är ofta roligare, ekonomiskt ungefär samma, mer fritid och ger mer kvalificerad erfarenhet. Spontant kan det låta som en dyrare lösning, men i praktiken är det nästan alltid tvärtom. Istället för att jobba av "gratis" under 4+ månader, kan du redan efter en månad börja jobba och dra in pengar. Då en sannolik inkomst skulle kunna hamna runt 4000 kr i månaden (nu räknar jag försiktigt för att det inte skall bli en helt orimlig glädjekalkyl), så kan du under tre verksamma månader dra in c:a 12000 kr. Det kommer dessutom vara kvalificerat jobb, vilket du inte är tillåten att göra under ett internship. Gör du internship får du nämligen nästan alltid certet (DM) det sista som händer efter perioden du jobbat av. Dessutom är risken för "strul" med tveksamma dykcenter mindre med betalad kurs. Man tar trots allt en viss risk när man jobbar 4 mån innan man får "betalt" i form av ett cert. Vad händer om det blir en konflikt med arbetsgivaren, man skadar sig etc? Det finns ju inga pengar du kan få tillbaka eftersom du inte betalt något.

Förkrav:
• Butiksjobb – Inget formellt förkunskapskrav, skiljer mellan arbetsgivare. Dykerfarenhet, säljerfarenhet, IT-kunskap är oftast meriterande
• Fotograf – Inga formella förkunskapskrav förutom dykcert, men i praktiken krävs Dive Master eller högre, samt en dyr kamerautrustning. I Thailand är det inte sällan fotograferna som tjänar bäst, men de har även störst inköp.
• Snorkelguide - Inga formella förkunskapskrav, men olika dykcenter kan ha egna krav.
• Dive Master
o Open Water Diver
o Advanced Open Water Diver
o Emergency First Response
o Rescue Diver
• Instruktör
o Samma som Dive Master plus Dive Master-kursen

Vad kostar utbildningarna?
Vägen från ickedykare till Dive Master kostar mellan 20-25 000 kr och Instruktörskursen kostar i slutänden kanske ytterligare runt knappa 20 000 kr. OBS! Detta är grova uppskattningar som inkluderar samtliga avgifter. Boende och liknande är ej inräknat, utan endast kurserna. Har du redan dykcert blir det självklart billigare. För en grov uppskattning kan du räkna av vad du betalat hittills för de kurser du gått då priserna inte skiljer så vansinnigt mycket mellan olika platser längre.

Om du har en dröm om att jobba med dykning på en tropisk destination (eller på en arktisk för all del) så är det viktigaste att du inser följande:
• Det är fullt möjligt och helt och hållet upp till dig själv om denna dröm ska bli verklighet
• För att drömmen skall bli en dröm bör du uppskatta hårt arbete snarare än att glassa i en dykbar med nyaste dykdatorn på armen (fast det är ok det med!  ). Du bör uppskatta att göra andra människor glada, då dina arbetsdagar handlar om det snarare än om att göra dina egna dykdrömmar sanna. Det får du göra på din fritid.
• Vill du satsa långsiktigt är det ännu viktigare att ha ett brett register. De flesta jobbar 2-4 säsonger, men jag känner flera som jobbat i 10 år och inte har för avsikt att byta jobb. Däremot utvecklas dessa individer konstant.

Det vore kul om andra med bred erfarenhet (i synnerhet ni med mer än 1 säsong på ett eller ett par dykcenter) kunde bidra med tillägg till mitt högst skissartade alster! 

Simma lugnt,
Peter Abrahamsson
General Manager
www.kontiki-lanta.com

Peter Abrahamsson
Peter Abrahamsson 2015-12-15 11:45:37
717 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Ett svar på många trådar om dykjobb Peter Abrahamsson 2015-12-15 11:45
svara Sv: Ett svar på många trådar om dykjobbHenric Sandqvist2015-12-15 14:17
svara Sv: Ett svar på många trådar om dykjobbFilip Mylläri2015-12-15 16:32
svara Sv: Ett svar på många trådar om dykjobbNiclas Andersson2015-12-16 03:48
svara Sv: Ett svar på många trådar om dykjobbJannica Wunge2015-12-16 08:30
svara Sv: Ett svar på många trådar om dykjobbHåkan Eriksson2015-12-16 11:04
svara Rörande arbetstillståndPeter Abrahamsson2015-12-16 11:19
svara Sv: Rörande arbetstillståndChristian Rückl2015-12-16 22:58
svara Sv: Rörande arbetstillståndAnna Selander2016-07-18 13:08
svara Sv: Ett svar på många trådar om dykjobbBjörn Jakobsson2016-07-25 10:06

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: