Hur mycket använder ni vid torrdräktsdykning?
(Läst 2 917 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej!
Köpte i helgen min första egna utrustning. Har dessförinnan hyrt och då har det blivit semidry samt shorty i utlandet. Nu skall jag då alltså börja dyka med torrdräkt, så jag läser nu in teorin för detta från min "PADI Adventures..."-bok från min tidigare AOW-kurs. Testade även dräkten i bassäng ikväll, där det är klorerat vatten, för att bekanta mig med utrustningen. Hade inte extremt lång tid på mig men jag slängde på mig ett förfyllt blyhagelbälte med 12kg och det kändes som alledeles för mycket vikt (är 181cm, väger 80kg). Jag behövde kompensera för detta genom att fylla dräkten med en hel del luft kändes det som, vilken inte kändes optimalt. På mig hade jag också en 10 liters flaska med ca 250bar (tomvikt 15kg). Torrdräkten är av neopren, märket Waterproof 100%.
På fredag har jag tänkt att premiärdyka med den i saltvatten, hemma på västkusten.
Något jag funderar på är dock hur mycket vikt jag kan tänkas behöva där..?
Jag äger alltså ett blyhagelbälte som väger totalt 12 kg och sedan har jag också 5st lösa 1kg-vikter.
Detta är vad jag har att tillgå. Flytkraften är ju ganska annorlunda mellan klorerat och saltvatten, så behovet av vikt kommer ju att vara en helt förhöjt på fredag, jämfört med idag.
När jag var på Malta och körde med shorty-dräkt hade jag 6kg och med semi-dry i Lysekil hade jag 10 kg (kanske inte idealvikten dock).
Ni som har bra känsla för sådant här, hur mycket tror ni att jag tänkas behöva tillsammans med torrdräkent i saltvatten?
Det vore också intressant att höra vad andra använder för vikter vid torrdräktsdykning tillsammans med sina utrustningar. Vad använder ni härinne?
Mvh
Christoffer
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: