Kontrollera luftvandring i handskar
(Läst 1 218 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
För de som inte orkar läsa allt jag skrivit:
Hur löser man tryckutjämning i torrhanskar så att man kan reglera när man vill öppna/stänga luftflödet?
För er andra:
Jag och några kamrater har funderat lite på tryckutjämning i torrhandskar och provat olika varianter men är inte riktigt nöjda med de alternativ vi testat hittills.
Om man använder snöre eller slang av något slag så blir luftvandringen så kraftig att så fort man tar ner handen så åker all luft ut handsken på en gång och det blir mycket kallt. Om man istället använder tex en socka så går det betydligt långsammare, men då går det ju även långsammare att få i luften och det slutar ändå med att man simmar runt som en kräfta med händerna uppåt för att inte bli av med all luft.
På sommaren är det inte ett så stort problem men om man dyker runt en timme i 0-gradigt vatten så är man riktigt kall på slutet av dyket.
En lösning om man dyker grunt är ju att köra utan tryckutjämning och fylla i ungefär så mycket luft i handskarna som man vet att man behöver på det djupet man kommer vara.
Det som borde vara den optimala lösningen är om man helt och hållet kan kontrollera när man vill ha luftvandring tex om man har en slang med en ventil på som man kan öppna och stänga.
Jag har kollat runt lite och har inte hittat något som funkar så bra som jag hade tänkt.
Det bästa vore om man hade en platt slang vid handledstätningen så att inte luft läcker på sidan av slangen och sedan en tryckknapp som man tex kan ha i lillfingret (som man inte använder så ofta) så kan man trycka på den med tummen när man vill öppna slangen.
Finns det någon annan som har funderat på detta och kanske har en lösning? Alla tips är välkomna.
|
Markus Gustafsson | 2005-02-10 16:23 |
![]() | Bittan Alm | 2005-02-10 17:07 |
![]() | Therese Karlsson | 2005-02-10 19:02 |
![]() | Markus Gustafsson | 2005-02-10 23:19 |
![]() | Björn Berglöf | 2005-02-10 22:13 |
![]() | Jan Pons | 2005-02-10 23:02 |
![]() | Petter Johansson | 2005-02-14 20:07 |
![]() | Rikard Strömmer | 2005-03-10 01:02 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik: