Octo'n under hakan - igen..
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Dök med några tech-dykare i helgen och kom in på det här med plaseringen av octopus'en. Dom körde, som dom flesta/alla tech-dykare, med octopus'en i ett band under hakan samt med en ca 2m slang till primära 2:a steget. Att slangen är två meter lång berodde som jag förstod det på att man skall kunna simma "bakom" varandra genom trånga passager samt att man helt enkelt skall ha "sväng rum" om man behöver parandas. I mitt fall så är jag ingen tech dykare och har inga planer på att ge mig in i några trånga utrymmen, men jag vill ändå minnas att när man körde dykutbildningen och fick testa parandning så var det lite trickigt just av den anledninge att octo-slangen var så förhållandevis kort. Detta ihop med den känslan som jag alltid har haft att om det skulle hända ngt så vete tusan om jag skulle hitta octopus'en i all stress (har den i hakad i samma "nyckelrings-klycka" som högtrycksslangen hänger i).
Min fråga är nu om denna "konfiguration" med octo'n i ett band under hakan samt med en förlängd primärregs slang är ngt som vi vanliga, dvs icke tech, dykare även borde tillämpa sig av eller om det så att säga är "overkill" för en vanlig dykare??
Mvh
Urban
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: