(OT) Att förändra sitt liv, program i TV1
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Observera att detta har inget att göra med dykning, men kanske kan vara av intresse för vissa av er läsare, och för mig var det troligen dessa personers liv troligtvis det som gav inspiration att lämna den trygga vardagen i Oskarshamn i början av detta år , för att avsluta allt och flytta. Tyvärr inte längre än till Växjö, men en ganska stor omställning i alla fall.
>Del 1: SVT1 8 november 21.30
Vi möter tittarna Bengt och Christina Axelsson som sålde sin gamla bergsmansgård utanför Nora och köpte en nedgången vingård på den minsta kanarieön El Hierro. Där har de kunnat dra ner på sina utgifter och lever numera ett billigt men aktivt vinodlarliv. Saknaden efter både barn och barnbarn i Sverige gör sig dock ofta påmind. <
För våran del började våran kontakt med att min fru och Christina är kusiner och har umgåtts mycket under tidiga år. För ett antal år sedan var vi på Teneriffa på semester gjorde en kortare tur ut till den lilla ön El Hierro för att hälsa på Bent och Christina.
Några år senare tillbringade vi 2 veckor på ön, nu med egen hyrbil, och vi bodde i Bent och Cristinas lilla vingård (med egen nyckel till bodegan i källaren), och jag måsta säga att det var den lugnaste och mest avstressande semester jag haft , kanske nästan för lugnt.
För att kunna stressa lite hade jag i alla fall med min bärbara dator, och kopplade upp mig med mobiltelefon för att ladda hem e-posten. Det gick bra, även om jag fick gå 25 meter från huset för att få kontakt med sändaren.
Nog om sådana detaljer. Men troligtvis kan det ha varit Bengt och Christinas uppbrott från Sverige, som påverkade oss att förändra våra liv, och flytta till Växjö. Kanske inte med Atlanten utanför fönstret, men vi har ju i alla fall Helgahavet.
Hoppas ni får en stunds nöje av kvällens TV1 program, och kanske lite inspiration att göra en förändring av vardagen, och kanske starta ett Svenskt dykcenter på El Hierro, en plats med unika dykförhållanden.
Hälsningar från en invandrare i Växjö
Björn
|
Björn Carlsson | 2004-11-08 08:18 |
![]() | Linda Normark | 2004-11-08 17:44 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: