Rapport från Gullmaren, söndag 23 januari
(Läst 588 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Dyk 1. Skår, kl 11:16. Solen orkar nästan precis över molnbanken i söder. Av och till gôr gött solen. Isflak och issörja håller sig mer eller mindre helt till vänster om sjöboden. Strax under nollstrecket på land och ett tunt snötäcke. Temp., i ytan + 3˚ C(borde nog varit 0˚ C pga issörjan... En bit ned: +6˚ C hela vägen ned till maxdjupet som för mig blev 34,5 m. Sikt: Brunt skikt de översta 30 centimetrarna se'n blev det kanonklart vatten ända ned till 5 m där sikten var c:a 2,5 - 3 m. Allteftersom vi kom djupare avtog sikten mer o mer. C:a 0,8 m på maxdjupet.
Nordhavsräkorna kom så smått på 20 - 21 m nivån.
Väl uppe, vräksol o nya dykare på väg i. Dyktid 49 min.
Dyk 2. Alsbäck. Nä-häpp! DET gick inte! IS! Från land o c:a 100 m rakt ut i fjorden. Hade förvisso en del sprickor i sig längst ut men efter att ha kastat först småsten, sedan något större stenar och till sist rejäla pjäser insåg vi att för att dyka här skall man vara skapt som en u-båt. Något som vi definitivt inte är. Solen vräkte dock ned över oss. Såg ut att vara isfritt vid Gåseklåvan i alla fall. Från Jordfall och innåt i fjorden gick en vit linje, sannolikt is(eller en tsunami). In i bilarna igen.
Dyk 2. Släggö. Klart i ytan, ingen is eller issörja. Vräksol och lä. En gäng danska dykare packade precis ihop grejjerna. Vabehar? Sikt? Jä, jä, OK ned till 6 m sedan skummjölk... Kul.
OK, vi drar till Skår igen, trist ut- o hemsim här, ju.
Dyk 2. Skår. kl 14:44. Solen ler som bara den! Några tyska ornitologer passerar medan vi byter om. Mycket av isen i morse har försvunnit. Men det är samma förhållanden i vattnet även denna gång. Nu tog jag med mig en måttstock(viss diskussion hade uppstått under ytintervallet nämligen) av vit plast(2 m) och mätte sikten på 12 m nivån den blev(var) 2,5 m. Maxdjup denna gång, 28,7 m(här bör sikten ha varit max 1 m). Dyktiden blev 51 min.
|
Mats Börje | 2005-01-23 19:35 |
![]() | Mats Börje | 2005-01-23 19:44 |
![]() | Vidar Olausson | 2005-01-25 18:51 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: