Review av Heavy Light Kevlar BDS
(Läst 3 719 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Noterar att det finns inte mycket information eller kommentarer kring Ursuits senaste torrdräk, HL Kevlar BDS. Så detta är till den det vederbör. Innehåller mina subjektiva kommentarer baserade på ett (1) dyk än så länge. Om ni inte känner till HL Kevlar BDS, så kan ni läsa mer på Ursuit's sida -> http://www.ursuk.fi/en/diving/dry-suits/product/382/heavy-light-kevlar-bds/
Har haft en PolarSafety 905 (numera Diverite 905) i mer än 10 år, så detta blir en jämförelse mot den. Jag har dessutom haft en Weasle underställ (samma ålder som torrisen) som börjar kännas minde o mindre isolerande. Efter att frusit mig igenom dom två senaste åren så är det dags att för ett nytt underställ. Waterhouse har (haft?) erbjudande att köpa Ursuit och få med underställ (X-Tex Heavy Finnfill 1,97 Clo) på köpet så det passade hand i handske.
Materialet i Ursuit är en "trilaminate", överdraget med Kevlar. Den ska enligt Ursuit "andas", dvs släppa igenom fukt så att man håller sig torr inför dyket. Efter att svettats ymnigt under påklädningen fick jag tillfälle att testa hur pass avfuktande den är. Slutsatsen är att det svårt att säga vilken effekt, om någon, det hade. Tror mig märka att jag var något mindre fuktig än vad jag skulle varit i min gamla torris, men kan vara inbillning. I vilket fall som helst, det är ingen mirakelmaterial. Är man svettig så är man. Jag var dock varm o go under dyket på 50 min (5 grader på djupet), så understället gjorde sitt jobb med bravur.
Tyget är mer likt Ursuit HL FZ än Cordura dräkterna i känsla och vikt. Jämför med PolarSafty's silkeslena trilamenat är det dock strävare.
Passformen är utmärkt, även om min gamla var något mer slimmad. Inga problem med utloppsventilen - den sitter på rätt ställe och var bara att lyfta armen för att justera avvägningen (föredrar att ha luft i torrdräkten, snarare än i västen). Inloppventilen sitter högre upp och till höger jfm med gamla torrisen. Var svårt att hitta i början och reflexmässigt började man famla efter den i mitten av bröstkorgen, men är en vanesak. Annars sitter den bra och funkar som det ska, dvs fyller hyfsat snabbt. En sak jag noterade var att den var betydligt tystare än på gamla dräkten. Det var svårt att höra när luften pös in, vilket ibland fick en att undra om man verkligen tryckte rätt. Återigen en vanesak.
Nytt för mig var att ta på sig en FZ (front-zip) dräkt. Kräver något annorlunda handgrepp, men efter ett par gånger lär det ske reflexmässigt. Mest krångligt är att få kedjan att passera axeln, men sedan är det bara att dra. Samma när man tar av sig.
Kevlar BDS har en lös huva med sk "warm neck". Var lite tveksam till det, framför allt hur pass mycket vatten som skulle läcka in och hur pass kall om nacken man blir. Kan konstatera att min gamla torris med fast huva läcker in betydligt mer vatten. Kände i början av dyket att det kom in lite vatten, men det var allt. I min gamla dräkt pys det in lite lite vatten hela dyket och slutet var det en hyfsad pöl man tömde ur. Med Ursuit så var det i princip inget man kunde tömma ur efter dyket och jag kände i alla fall inte av någon som helst kyla i nacke/hals under dyket. Har läst många kommentarer kring lös resp fast huva. En av kommentarerna har varit att det är lättare att vrida på huvudet - det upplever inte jag. Dels är det halstätningen som håller fast huvudet och dels är det "varm-neck" som håller fast huvan så det är *nästan* lika tungt enligt min åsikt. På land utan huva är det dock lättare att röra på huvudet jmf med fast. Det är också lättare att ta på/av sig samt justera halstätningen utan fast huva. Framöver lär det bli lös huva (förutsatt att man har warmneck).
Hade fast SI Tech Quick Glove monterade på min gamla torris och ville hade på Ursuit'en också. Det rekommenderade man inte från Ursuit, så jag skaffade den löstagbara varianten med Glove Lock QCP. Jag måste erkänna att jag inte är vän med den än (om någonsin). Svårare att låsa jmf den gamla och jag höll på i en 10 minuter innan jag till slut lyckades få på dom. Höger handske gick snabbt, medan vänstra var den som krånglade. När man väl lyckades få handskringen rätt så gick det inte att vrida på ringen (det var under denna kamp som jag blev svettig och fick testa BDS delen av dräkten :-).
Summa sumarum: Är mycket nöjd med dräkten. Sitter bra, funkar bra och tillsammans med understället hade jag ett varm och skönt dyk. Kan rekommenderas. Är den mer värd än en HL FZ, eller HZ Cordura? Nja, jag är tveksam ökade prislappen för Kevlar BDS, men det är absolut inget köp jag ångrar. Är man mer en vrak / cave dykare så lär man uppskatta kevlaren. Vi får väl se hur den känns efter man gjort några dyk, men troligen lär jag behålla denna många år :-)
Ha det!
|
Stefan Ekman | 2011-09-23 21:49 |
![]() | Anders Svensson | 2011-09-25 01:46 |
![]() | Wael Al-jareh | 2011-09-25 10:06 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: