Spekulationer kring min olycka..
(Läst 3 444 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Med all respekt för alla inblandade och anhöriga kring den senaste tidens dykolyckor skulle jag vilja uttrycka min egen personliga syn på de trådar som skapas som resultat av den senaste tidens händelser.
Ber om ursäkt för den provocerande rubriken och att det blir ytterligare en tråd men såg inte ett naturligt sätt att placera den i redan skapade trådar.
Jag har noterat att det finns ett starkt engagemang och att det skapas trådar som bottnar i aktuella händelser. Det är i sig inte särskilt konstigt.
Som dykare törstar man naturligt efter omedelbar information om vad, vem, varför?
Det blir dock lite bisarrt när det skapas pseudotrådar och inlägg i dessa som underförstått diskuterar händelser som i grunden, ”de facto” är spekulationer kring olyckan/händelsen.
Ofta kan man se efterlysningar om att det vore fördelaktigt för kollektivet att kunskapen om händelsen ger positiva effekter i form av kunskaper om hur dykningen skall bedrivas säkert.
Jag håller med om det!
En korrekt beskrivning om händelsen är naturligt det bästa sättet att ta udden av spekulationer.
Kan dock se att det kanske inte är så enkelt.
En rad faktorer kan ju för all del behöva utredas för att få en full bild av de faktiska omständigheterna.
Detta kan ta tid!
Oavsett detta finns det ju omständigheter som är konkreta i direkt anslutning till alla olyckor. Även om dessa inte ger en full bild ger de sannolikt en mer korrekt bild än andra, tredje eller fler andrahandsuppgifter.
Jag har en känsla av att konkreta basuppgifter tar udden av en stor del spekulationer i det korta perspektivet.
Baksidan kan ju dock vara att man drar felaktiga slutsatser innan händelsen utretts fullständigt.
Så vad är rätt?
Givet svar måste bli att en specifik olycka inte kan ha något värde som informationskälla för säkrare dykning innan alla fakta är utredda och analyserade.
Däremot kan basuppgifter säkert ha ett värde som katalysator för att desarmera en stor del spekulationer och onödig ryktesspridning. För den seriöst intresserade kan det säkert vara en trigger att ta till sig slutresultatet av utredningen.
För egen del ser jag inget problem med att någon ”sansad” person i min omgivning är publik med konkret basinformation i det fall jag skulle råka ut för en olycka.
Att dra slutsatser av en sådan innan den är fullständigt utredd skulle dock sannolikt vara mycket olyckligt.
|
Christian Svärd | 2008-06-16 00:43 |
![]() | Mattias Morin | 2008-06-16 08:09 |
![]() | Hansi Elsbacher | 2008-06-16 22:02 |
![]() | Jonas Andersson | 2008-06-16 22:25 |
![]() | Daniel Grafström | 2008-06-16 10:27 |
![]() | Lisa Manske | 2008-06-18 00:37 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: