Thailands resenär i vinter?

(Läst 1 337 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Många av oss som kommer att resa till Thailand under vintern har frågor om vilka dykcenter man ska vända sig till, typ;

Var finns det någon svensk eller skandinavisk dykskola?

Vilka är billigast?

Svenska instruktörer?

Har dom egen båt?

Titta bara i detta forum hur många olika frågor som kommer upp.

Med de nya regler som kommit om VISA bestämelser och arbetstillstånd, registrering av dykföretag, försäkringar hos dykföretag för deras kunder och elever, det finns massor att undra och kanske oroa sig över.
Jag har nu rest till Thailand flera gånger per år de senaste åren och kan dela med mig av vad jag lärt mig, en del saker via bittra erfarenheter andra saker via goda råd.

1)Kolla certet att den du dyker eller gör kurs med har rätt och giltig certifiering?!!! Det är sant, det finns dom som saknar det cert som krävs, men utför jobbet ändå!

2)Kolla att dykskolan har en TAT-licens, Tourist Authority Thailand, det är en förutsättning för att bli medlem att man har en försäkring som täcker kunderna, kolla sedan att dom betalt sin försäkring, det bör sitta ett certifikat på väggen i dykskolan, usch vad dyrt det kan bli utan.

3)Kolla din instruktörs arbetstillstånd, även om dykskolan har alla papper i ordning men har tagit in en freelancare utan arbetstillstånd gäller inga försäkringar.

4)Kolla om dom är medlemmar av andra organisationer t.ex. DOCT = Dive Operators Club of Thailand eller TDA = Thai Diving Association, samma sak här, dom har diplom eller klistermärke uppsatt. Dessa tyder på att dykcentrat aktivt deltar i frågor som rör säkerhet, miljö och utbildning.

Nu kanske många tycker att detta verkar jobbigt, men det mesta sitter på väggen i centret och har dom sina papper i ordning tar det ingen tid, att sedan kolla om din instruktör har rätt cert och arbetstillstånd tar 10 sekunder. Dykskolan vill ju kolla cert så varför ska inte kunden göra samma sak. I slutändan är det ju för att man ska få en trygg och bra upplevelse. Att dessa dykskolor kan vara något dyrare kan i längden bli mycket billigare.

Dykskolor på Phuket som jag kan rekomendera är Calypso Divers (tysk), Oceanic (svensk), Scandinavian Scuuba Doo (svensk) och Santana (tysk) och Pro Tech (engelsk, tec-dykning), på PhiPhi Island finns PhiPhi Scuba och Mosquito.

Ha en trevlig resa, själv drar jag om en vecka och kommer hem i mitten på februari, ska göra min DM och en del specialare plus en live aboard, jag har bokat allt mitt hos Scandinavian Scuuba Doo eftersom jag känner ägaren, dom har eget guest house och egen båt i år, dom finns i Kata och ska tydligen öppna en ny skola i Karon.

Johan Pettersson
Johan Pettersson 2006-11-01 14:31:46
222 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Thailands resenär i vinter? Johan Pettersson 2006-11-01 14:31
svara Kopia = rabattPeter Wallin2006-11-01 14:58
svara Sv:Den e'' redan hemma!Johan Pettersson2006-11-01 15:09
svara Sv: Thailands resenär i vinter?Anders Persson2006-11-01 20:38
svara Sv: Thailands resenär i vinter?Peter Abrahamsson2006-11-05 02:48

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: