Tur och otur - en reflektion
(Läst 1 959 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Efter dagens besök på den lilla resemässan i Göteborg under branschdagen går det tyvärr efter mina besök där nu 12 år i rad bara att konstatera att den tyvärr krympt ganska rejält i storlek och verkar följa trenden bland övriga resemässor i Europa.
Liksom den tidigare gigantiska resemässan ITB i Berlin var det i Göteborg nu mycket mycket glest i gångarna och man kunde faktiskt se rätt genom mässhallen i flera av gångarna på grund av osedvanligt få besökare från branschen och på vissa ställen kändes det riktigt fattigt.
Mässan själva försökte hålla skenet av storskalighet genom att man på något ställe kört in 5 bussar bredvid varandra och runt det skapa stor yta med utspridda sittplatser självklart betald av de som ställer ut men troligen rabatterat.
Tidgare år har det varit ett tjogtal bussar ibland på annan plats men det området var nu inte ens halvfullt.
Det lyste igenom viss desperation.
En egen scen där man försökte skapa någon sorts underhållning var naturligtvis också för att fylla ut de annars glest fyllda golven. Där scenen stod har tidigare år nog fått plats minst 10 -12 montrar.
På flera platser var det rena sittytor för att det inte skulle stå tomt och hela övervåningen som tidigare fyllts av svenska utställare var nu i princip stängd förutom lite föredrag som var för mig rätt ointressanta. De svenska montrarna finns nu i samma plan som övriga aktörer för att få det att verka fullt.
Mässan som tidigare år alltid tagit i stort sett en dag att gå runt och titta på och för att prata med utställare från en rad olika länder inklusive Sverige gick det idag att genomföra 5 varv på samma tid.
Många utlandsaktörer som varit med tidigare år saknades helt.
Totalt fyra (4) flygbolag hittade jag (TAP, LAMTAM, Brussel Airlines och Turkish Airlines) samt att i stort sett alla stora aktörer från såväl Sverige som utlandet som var där igen har dragit ner väsentligt i storlek på sina montrar och som sagt många aktörer från såväl Sverige som utomlands var inte där alls vilket känns tråkigt då de varit med i alla år.
Flera utlandsaktörer vi pratade med sa att det var precis som i övriga Europa men att man nu gav det en chans för att se om Sverige kan erbjuda något som övriga Europa inte klarar. Men det verkade inte som de var imponerade tyvärr.
Att länder som Syrien inte finns med i år har jag full förståelse för men jag saknar till exempel, Brasilien (en resebyrå fanns men ingen representation från landet eller inkommande turoperatörer), Argentina, Peru, Maldiverna, Portugal, Indonesien, Filippinerna, Trinidad Tobago - länder som varit med i många år i någon form nu inte alls finns på plats
Vissa positiva besök finns naturligvis alltid och att prata med Kammarkollegiet, Tullverket och Konsumentverket var faktiskt riktigt spännande, intressant och givande. Fick en hel del spännande input från dem. Däremot kändes Cyperns turistbyrå fel att ens försöka hålla en konversation med just idag med tanke på landets situation........
Med tanke på tråden som Pär Ahlgren startade tidigare om vildmarksmässan och dykning så är det mest en reflektion av årets turistmässa jag vill ge.
https://www.dykarna.nu/forum/allt-for-sjon-vildmarksmassan-2013-asikt-381397/
När inte ens olika länders turistbyråer, stora flygbolag, charterresebyråerna eller reseförsäkringsföretagen vill eller vissa troligen inte ens har råd att vara med på resemässor så är det nog dags att göra något eget om man vill ha en riktig dykmässa eller göra som andra att samarbeta och betala valda eller vissa delar av totalkostnaderna för att få ner dem och visa upp sig.
Imponerad av Berts försök och engagemang så här långt inför 2014 och jag ser nu efter dagens i mina ögon ganska bortkastade tid fram emot ett prospekt inför nästa år.
Per Lagerberg
PH Travel
|
Per Lagerberg | 2013-03-21 18:17 |
![]() | Ulf Meyer | 2013-03-21 19:29 |
![]() | Pelle Macs | 2013-03-21 19:45 |
![]() | Bert Ytterhag | 2013-03-21 20:40 |
![]() | Ulf Meyer | 2013-03-21 21:25 |
![]() | Per Lagerberg | 2013-03-22 06:25 |
![]() | Ulf Meyer | 2013-03-22 22:18 |
![]() | Tomas Trolltoft | 2013-03-22 10:53 |
«TILLBAKA