Vinge / Vingvästalternativ?

(Läst 1 924 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej alla,
Har funderingar på att införskaffa en lämplig BC-anordning och undrar om någon här har något insiktsfullt att säga om Scubapro KnightHawk som jag kikat lite grand på.

Är fortfarande i en tidig fas av mitt letande så jag är öppen för andra förslag också, speciellt vad gäller vingvästar. Har hittills uteslutande dykt med traditionella BCD-västar som jag hyrt på dykplatsen (är en on-off-dykare, dvs varvar nollaktivitet med att göra en hel bunt dyk på kort tid) men är väldigt sugen på idén med vingväst eller möjligen "riktig" vinge för att öka smidigheten.

Tänkt användning:
* Huvudsakligen varma vatten, dvs våtdräkt dominerar stort. Enstaka dyk i kallare miljö kan förekomma, men jag kommer aldrig bli en superfanatiker av svenska vinterförhållanden om man säger så.
* Huvudsakligen hyrda enkelflaskor av standardtyp och storlek. Vore trevligt om det är möjligt att så småningom klämma på även dubbelpaket, men inget absolut krav.
* Behöver inte släpa massor av prylar med mig i vattnet, men någon lampa, signalprylar och annat smått o gott (PowerBars? ;) vill jag gärna ha plats för.
* Kommer behöva resa (flyg) med grejerna, så det bör inte vara alltför tungt eller bulkigt.

En ytterligare fundering jag har gäller integrerade viktsystem. Har hört en del negativt om sådana, bl.a. att de inte sitter kvar ordentligt i sina fickor på en del västar. Dessutom gillar jag instinktivt tanken med att snabbt kunna dumpa all vikt med ETT handgrepp och att buddyn inte ska behöva leta efter dumphandtagen ifall jag behöver hjälp - Bälte mao.
Vad tycker panelen om detta, och hur bra är viktfickorna på KnightHawken (eller ev andra föreslagna västar)?

Såklart, man kan ju alltid skippa de integrerade vikterna och köra bälte istället, men det känns ju onödigt att betala för något man inte ska använda.

Tack på förhand för alla synpunkter! :-)

Mvh
/Mats

PS. En del av mitt tänkande härstammar från följande tråd: https://www.dykarna.nu/forum/response.asp?id=124122&main_Id=124122&catId=0

Foto saknas
Mats Vindefjärd 2004-12-03 20:10:56
42 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Vinge / Vingvästalternativ? Mats Vindefjärd 2004-12-03 20:10
svara Sv: Vinge / Vingvästalternativ?Linda Normark2004-12-03 21:29
svara Sv: Vinge / Vingvästalternativ?Dmitri Gorski2004-12-03 21:52
svara Sv: Vinge / Vingvästalternativ?Mischa Rodic2004-12-04 02:54
svara Sv: Vinge / Vingvästalternativ?Göran Wesslau2004-12-04 08:16
svara Sv: Scubapro S-tec!Sven Rollenhagen2004-12-04 09:44
svara Sv: Vinge / Vingvästalternativ?Magnus Berg2004-12-04 14:14
svara Sv: Vinge / Vingvästalternativ?Christofer Andersson2004-12-04 14:40
svara Sv: Vinge / Vingvästalternativ?Conny Sandström2004-12-04 23:59
svara Sv: Goda idéer :-)Mats Vindefjärd2004-12-05 00:58
svara Sv: JämförelselänkMats Vindefjärd2004-12-05 06:06