Namn: Lösen:

Dyk nr: 246, "Ljusterövraket"


DYKARE :
PARKAMRAT :
DATUM :
2003-06-29
MAXDJUP :
36,7 meter
DYKTID :
52 minuter

Utfärd med Tarald.
På vägen ut till Ljusterövraket fick jag möjligheten att praktisera lite sjömanskap när Tarald plötsligt säjer, "Ta ratten.. vi är HÄR och ska DIT". Hmm... okej, få se nu.. det här är altså ett sjökort.
Jag fick en snabbgenomgång i prickar, fyrar, farleder och omkörningsregler och rattade sen på så gott jag kunde. Fungerade bra enligt mig själv men jag anade viss oro bland passagerarna som drog sig närmare aktern. (Jag hörde någon viska om att han ville vara så nära en utgång som möjligt).

Väl framme vid Ljusterövraket tog Tarald komandot igen. På linan låg redan en liten båt, samma som alltid ligger här när vi kommer. Manskapet bytte om medans jag och Wallner snällt fick vänta som sista dykpar.
Tre av dykarna passade på att förbereda sig mot överhettning genom att fylla vatten i dräkten. Taralds hanske läckte, liksom Asp´s. Tomi struntade i att stänga hela dragkedjan på dräkten.

Efter att Andreas tryckt in sin hundrakiloskropp i det toalettutrymme som är anpassat för asiatiska dvärgar och avklarat sina behov så bytte även vi om och hoppade i. Som beräknat mötte vi de andra dykparen på vägen.

Sikten på vraket var okej, detta trots att Asp varit där innan oss. Vi simmade babordsidan mot bygget där vi tog av oss decoflaskorna och Andreas gick in i bygget som första man medans jag väntade utanför dörren. Efter någon minut kom han åter och jag tar mig en tur in i bygget. Följer trappan ner, genom första rummet och in i det andra. Här i en liten lucka hänger en hink upp och ner och hovrar med luft i sig, ser kul ut. Luckor och skåp är i skapligt skick men mycket sediment att dra upp. Jag vänder och simmar tillbaka, tar en snabb titt in under trappan och vad jag antar är motorrummet. Man bör kunna ta sig genom här och ut i en av de aktre luckorna på däck. Det får bli ett framtida projekt.

Väl ute igen återförenades jag med min decogas och sedan fortsatte vi simturen akterut. Gick ner och tittade på roder och propeller innan vi åter var uppe på däck. Utforskade luckor och tittade på de vanliga detaljerna.

På vägen upp simmade jag över till masten och tog en titt. Ganska unikt att den står rakt upp som den gör här med riggen kvar.

Decot förflöt lungt och fint, skönt att komma upp på de två sista stoppen där det var lite varmare.

2x12 : 26/17, 210 - 100 bar
7 L : Oxygen, 120 -> 100 bar
1,5 L : Argon