Sv: Sv: Behörighet för att köra utfärder?
(Läst 3 627 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Vi har också fixat en egen båt på 5.99m http://www.aqualand.se/#13,text,212se,se
Nu kan instruktörer och klubbar köra båten själva utan att dra iväg till sjöss i 6 år.
För att köra ut mer än 1½ sjömil med det stora dykbåten som är betydligt säkrare så krävs fartygsbefäl klass 6 - dvs 4 års sjötid vilket tar minst 6 år i verkligheten.
REGELVERKET FÖR BÅTEN
Det finns två samverkande regel system. Det ena styr båtens lamplighet , det andra, krav på besättningen. Båtar besiktigas och godkänns först och framst för ett visst antal passagerere eller ton last. Sedan begränsas det område hon kan segla i beröende på båtens storlek och typ. På grund av olika sjöförhållande runt om i världen är regelverket en rejäl klump som sjöfartsverket har misslyckats med att anpassa till svenska förhållande, särskild nar det gäller mindre fartyg. Dom flesta mindre fartyg begränsas av "inre fart" gränsen vilket betyder att dom skall alltid vara inom 1.5 nautisk mil från skyddat hamn oberöende av fartygets fart. (En vettigare regel skulle ha varit " inom en timmes segling från skyddat hamn med fartygets max. deplacement fart)
REGELVERKET FÖR ATT KÖRA
För att kunna köra en båt med mer än 12 pers ombord eller över 6m (är det en styrpulpet på 5.99m så kan du köra fulllastade till Australia utan att någon bryr sig) med betalande passengerare eller i annan vinstgivande syft så måste skepparen inneha minst Fartygsbefäl klass 8 (samt maskinbefäl klass 8 om han/hon vill köra ensam med motor styrka upp till 405 kw). (Har man två motorer på 250 kw var så anses det nödvändigt att ha två maskinbefäl ombord!)
Med Klass 8 kan man köra fartyg upp till 20 brutto ton upp till 1.5 nautiska mil från kusten eller skyddat hamn. (Mellan 0601 och 0831 upp till 6 nautiska mil).
(Detta är ett mått på fartygets inne volymn och således inget med vikt att göra - en 12m båt kommer nästan aldrig uppe i 20 brutto ton om det inte har två inbyggda däck medan dom flesta 18m båtar är över 20 brutto - en vanligt skärgårds båt med plats för 100 + pers brukar vara ca. 60 brutto)
FRITIDSBÅTAR BLIR YRKESBÅTAR
Dessutom är det förbjudet att transportera mer än 12 pers i en fritidsbåt, oberöende av storlek. Planera du att köra med mer än 12 vänner så måste man registrera och besiktiga båten hos sjöfartsverket. Då är det inte "fritidsbåt" längre utan passagerare fartyg och då måste man ha Fartygsbefäl klass 8 för att köra! Är båten dessutom över 20 brutto måste du ha "Behörighet" klass 8. (se nedan) (Regelverket är så utformat att du, med kustskeppare exam, kan köra fritidsbåten till Danmark med 12 pers ombord men är ni 13 pers på samma båt (eller tar betalt från en) så måste du ha fartygsbefäl exam och behörighet klass 6 och 48 månaders erfarenhet till sjöss i stora fartyg, samt extra utrusta båten för över 200 000:- samt utbildat besättning ombord.
Följände intyg/certifikat är minimum kran för att sitta Klass 8 tentan::
1. Vhf exam och intyg (själv studie - vi ordnar provet)
2. Radar praktik intyg (ingår i kursen)
3. Hjärt lung räddning intyg (ingår i kursen)
4. Brand slackning praktik intyg (ingår i kursen)
5. Dager och morker praktik pass intyg. (ingår i kustskeppare kursen - kan bokas seperat)
Läkare "intyg för sjöfolk" är ett krav från sjöfartsverket för att köra båt med klass 8. (Krävs inte för att göra tentan)
OBS! Att avslutade kurs ge fartygsbefäl klass 8 exam (Köra båtar upp till 20 brutto). Detta är inte samma som Behörighet klass 8 (köra båtar mellan 20 och 70 brutto).
För att få ut sin behörighet från Sjöfartsverket så måste man ha 36 månaders sjötid i båtar över 70 brutto och exam intyg. (Elaka tungor påstår att detta är ett resutlat av att regelverket skrivs av sjöfartsverkets (f.d. sjökaptener) anställda som anser att kraven föe att få köra skärgårdsbåter skall vara like hög som på stora fartyg och därmed reserveras alla fina skärgårds båt jobb till pensionerade sjökaptener som har sjötid!)
Efter klass 8 så finns klass 7 som ger dig rätt att vara styrman i ett fartyg mellan 70 och 300 brutto ton. Problemet är att fartyg i denna storleks ordning anställa inga styrman!!! (Sjöfartsverket har diskuterat i tre år nu om att lätta på regelverket lite och tillåter klass 7 att vara befälhavare på båtar mellan 50 och 70 brutto och därmed uppfyller 12 månaders sjötid och få ut klass 6 behörighet - problemet är att det finns några tusen pers. med klass 7 och kanske 60 båtar mellan 50 och 70 brutto)
Vill man sedan köra båtar över 70 brutto ton eller mindre båtar mer än 1.5 distans från land så måste man byta upp sig till behörighet klass 6. (6 månaders hel tids studier (för klass 7) samt 12 månader sjötid till som styrman i båtar mellan 70 och 300 brutto)
Hälsningar
Eddy
|
Oskar Sander | 2006-04-18 15:32 |
![]() | Fredrik Canskog | 2006-04-18 15:58 |
![]() | Patrik Strömberg | 2006-04-18 16:12 |
![]() | Jan Hellman | 2006-04-20 13:28 |
![]() | Mats Lillnor | 2006-04-18 16:51 |
![]() | Magnus Andersson | 2006-04-18 18:40 |
![]() | Magnus Andersson | 2006-04-18 19:23 |
![]() | Mats Lillnor | 2006-04-18 19:32 |
![]() | Manuel Dahlberg | 2006-04-18 20:40 |
![]() | Magnus Andersson | 2006-04-18 21:31 |
![]() | Mikael Andersson | 2006-04-19 15:45 |
![]() | Mats Lillnor | 2006-04-19 16:20 |
![]() | Manuel Dahlberg | 2006-04-18 17:17 |
![]() | Eddy Tuite | 2006-04-19 08:03 |
![]() | Oskar Sander | 2006-04-19 09:09 |
![]() | Alexandra Grönvall | 2006-04-19 16:04 |
![]() | Nils Möllerström | 2006-04-19 17:25 |
![]() | Alexandra Grönvall | 2006-04-19 18:16 |
![]() | Nils Möllerström | 2006-04-20 10:02 |
![]() | Oskar Sander | 2006-04-20 13:50 |
![]() | Mattias Bååth | 2006-04-19 16:00 |
![]() | Tomas Nilsson | 2006-04-19 16:56 |
![]() | Jan Hellman | 2006-04-20 14:45 |
![]() | Niklas Adielson | 2006-04-19 12:09 |
![]() | Mats Horngren | 2006-04-19 19:26 |
![]() | Mikael Andersson | 2006-04-20 22:58 |
![]() | Mats Horngren | 2006-04-21 11:23 |
![]() | Henrik Wetterström | 2006-04-20 23:38 |
![]() | Patrik Engström | 2006-04-21 09:53 |
![]() | Jan Hellman | 2006-04-21 11:24 |
![]() | Patrik Engström | 2006-04-21 12:45 |
![]() | Jan Hellman | 2006-04-21 14:02 |
![]() | Patrik Engström | 2006-04-21 14:29 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: