Sv: Jag skulle gärna se kamerafria utfärder/båtar
(Läst 454 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
För mig har det varit riktigt dåligt med dykning de senaste 3 åren men i höstas kom jag och min fru iväg på en resa till både Sipadan och en liveabard runt Similan och ja det är verkligen alldeles för billigt med kameror + uv hus.
Jag har missat den nya "kameratrenden", för 6 år sen när jag dök i varma vatten senast fotade de få dykarna som hade kamera analogt och tänkte sig för innan de tog en bild, de kunde ju inte bara slänga iväg 200 bilder under ett dyk.
Under våran resa så var det lite jobbigt i början med alla kamreror men mot slutet var man nästan förbannad. Guiderna bad fotograferna att låta andra titta på saker först innan de stormade fram men det stannade i huvet på dem tills de hoppade i vattnet, då vart det direkt huggsexa om att komma fram först till objektet som skulle fotas och när de väl hann fram så fortsatte de fota tills fisken flydde eller tills vi vart tvungna att fortsätta eftersom guiden var långframför oss.
Detta hände dyk efter dyk och med olika fotografer, de jagade iväg flera hajar med sina blixtar och koll på avvägning var det inte ens tal om, i bästa fall flöt de iväg uppåt men oftast satte de knän eller händer på koraller.
En av guiderna på liveaboarden hade också kamera med sig och tyvärr gick stor del av hans uppmärksamhet till kameran istället för gruppen.
Visst är det kul och få bra bilder men tänk på att inte sabba koraller eller dyk för andra bara att få en bra bild, öva gärna på kameran där det inte gör så mycket om man dimper ner på botten, tänk också på att fisk kanske inte vill ha blixten i ögonen 10 ggr bara för att fotografen hellre tar 10 kort istället för att lära sig och fota.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: