Sv: Dahab och Thistlegorm
(Läst 228 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag åker till Dahab ungefär två gånger om året och dyker oftast med Desert Divers, som är ett litet center. I Dahab är de flesta guider frilansare och jobbar med olika center. Och guiden kan vara central i hur bra upplevelsen är.
Jag har bara dykt Thistlegorm på safari och tycker det verkar superjobbigt att göra det som daily över huvud taget och än mer från Dahab. Men visst finns det center som ordnar sådana utfärder. Sinai Divers tycks ha stängt i Sharm (efter decennier), men har kvar sitt center i Dahab. De kan vara ett alternativ. En vän till mig som bor i Dahab dyker sen ett par år med Poseidon och är nöjd med dem. Red Sea Tribe är ett center som startade för några år sen och som blivit mycket populärt. Jag dök med dem förr och de ordnar utfärder. Att jag bytte beror på att jag tycker det är skönt med ett litet center där jag kan ta dagen som den kommer, det är väldigt laid back.
Problemet är att få (möjligen inga) center i Dahab har egna båtar och dykcentren därför bokar in sina gäster på diverse båtar som kan vara vad som helst. Det finns ofta ingen möjlighet att kontrollera kvaliteten på båt och besättning i förväg. Jag var på en utfärd med Red Sea Tribe till Sharm för några år sen och vi åkte ju med vår egen guide (som var bra) men båten var fylld av ryska dykare - något som ofta blir kaosartat. Eftersom dykningen i Dahab är shore based har inte alla de lokala dykcentren (många drivs av lokala beduiner) erfarenhet av båtdykning och vad som är bra, även om de vill ge sina gäster en bra upplevelse.
Jag skulle nog tänka över två gånger att göra Thistlegorm från Dahab. Kanske hellre ta ett par nätter i Sharm och kolla möjligheterna med ett seriöst center med egna båtar, t ex Emperor (jag har aldrig dykt med dem men de är ju välrenommerade i Röda havet). Vill du verkligen göra Thistlegorm från Dahab skulle jag nog kontakta Sinai Divers (som jag inte heller dykt med) och kolla om de gör Thistlegorm och vilka samarbetspartners de har runt detta.
Jag kommer (om inget hänger upp sig) själv att vara i Dahab från mitten av december till mitten av januari.
|
Daniel Särkland | 2023-09-02 09:53 |
![]() | Niklas Lejestrand | 2023-09-02 22:00 |
![]() | Daniel Särkland | 2023-09-03 21:51 |
![]() | Johan Pettersson | 2023-09-04 09:09 |
![]() | Anneli Sundkvist | 2023-09-11 06:46 |
![]() | Daniel Särkland | 2023-09-11 11:40 |
![]() | Anneli Sundkvist | 2023-09-11 21:05 |
![]() | Natasha Mclean | 2023-11-21 20:03 |
![]() | Andreas Brodow | 2023-11-26 23:01 |
![]() | Sören Kristiansson | 2023-12-18 10:10 |
«TILLBAKA