Sv: Sv: Sv: Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)

(Läst 1 493 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag ber er ha förståelse för att det är ett brott mot organisationernas elevsekretess att diskutera vad elever gör och inte gör under en kurs i detta fall en Cave 2 kurs. Det är en helt annan sak om det hade varit ett kompisgäng ute och dykt. Då hade jag gladeligen delat med mig av mina erfarenheter. Det jag kan berätta är de rent incidentmässiga sakerna kring det som skedde och vad jag beslutade kring det.

På 18 m djup vid exit cirka 5 meter från öppet vatten på väg ut uppstod dålig sikt. I detta fick en av eleverna kramp i båda tummarna samtidigt som lampan slocknade. Orsaken till att lampan slocknade är osäkert men att en sladd eller backuplampa kommer åt knappen är inte helt otänkbart. Jag upptäckte att lampan försvann omedelbart och höll för min egen lampa för att försöka lokalisera dykaren. Jag lyste och sökte även med lampan och lyssnade för att se eller höra om jag kunde upptäcka dykaren. Dykaren hade hamnat något ovanför oss och såg därför inte våra lampor. Dykaren fick fram backuplampa men den hjälpte inte mycket i den allt sämre sikten så dykaren tog skolboksmässigt upp sin safetyspole och sökte snabbt upp linan och följde den åt det håll som kändes säkrast. Dvs tillbaka till luftfickan vi nyss hade varit i. Där tog dykaren av sig sin utrustning samt fenor och gick upp på land och strechade och gymnastiserade bort krampen från båda tummarna samt den kramp som även uppstått i ena låret. Vi sökte skolboksenligt i det område dykaren försvunnit dvs närområdet vid utgången. Jag var 99,9 % säker på att dykaren befann sig i luftfickan men eftersom det fanns 0,01 % risk att dykaren inte befann sig i luftfickan bestämde jag mig för att larma 112. Jag vill inte behöva förklara varför jag inte ringde 112 när det kunde ha hjälpt. Eftersom jag har erfarenhet av räddningsdykarna bl.a. genom att ha utbildat räddningsdykare på Kungsholmens brandstation till grottdykare. Jag har även följt räddningsdykarskolans elever under utbildning, som fotograf för ett reportage i tidningen dyk. Jag vet hur bra de är på att söka i dålig sikt och om någon kunde göra det så var det dom. Jag upplevde det som det mest akuta. Dykaren hade dubbel 12:or och dubbla stagear så gas fanns tillräckligt för att han skulle klara sig ett bra tag. Att för oss gå upp till luftfickan och söka var inte lika akut. Om han var där skulle han klara sig många timmar så det kunde vi göra efter att räddningsdykarna sökt av närområdet vid utgången. När räddningsdykarna är på plats och påväg i guidar jag dem in och de möter då dykaren någon meter in. Han har blivit av med krampen, fått igång sin lampa och påbörjat utsimningen. Så här i efterhand hade således räddningstjänsten inte behövt kallats till platsen. Men jag ringer hellre en gång för mycket än en gång för lite. Vi hade kunnat simma upp till luftfickan och återförenats och sedan simmat ut men tänk om han inte funnits där då hade dyrbar tid slösats bort. Dykaren ifråga upplevde ingen som helst stress, han visste ju vad som orsakat det hela och var han var, Vi var av förklarliga skäl lite mer stressade. Räddningstjänsten tycker jag agerade bra, de lyssnade på oss och respekterade vår analys av situationen, de använde även oss i sökningen. De var dessutom naturligtvis tacksamma för att allt slutade lyckligt. De såg det hela som en lärorik övning. Jag har under de senaste 7 åren utbildat den större delen av alla aktiva nyutbildade grottdykare i Sverige och att någon skulle kunna befinna sig i en luftficka är något jag länge förutspått som ett stort problem. Problem eftersom räddningsdykarnas praxis är att leta en timme och när dykaren/na varit borta mer än en timme så spärrar polisen av platsen. Därmed är det förbjudet för andra att dyka in. Ligger dykaren/na då i en luftficka kan de faktiskt klara sig flera timmar. Inom Sala Silvergruva Dykprojekt har jag varit ansvarig för och tränat dessa scenarion flera gånger vid räddningsövningar under de 10 senaste åren och hade därför tänkt igenom scenariot många gånger innan och var därför hyfsat förberedd. Räddningstjänstens praxis måste ändras och jag är glad över att bevis för att så redan skett visat sig under denna incident. Jag avråder för övrigt alla i nuläget att dyka på platsen det är för lättsiltat. Stefan Hogeborn

Stefan Hogeborn
Stefan Hogeborn 2015-11-08 16:51:03
382 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland) Daniel Deimert 2015-10-29 16:29
svara Vagnhärad - lokaltidningen och SVTDaniel Deimert2015-10-29 16:51
svara Vagnhärad - Expressen med bildDaniel Deimert2015-10-29 16:53
svara hittad vid liv – "låg i en luftficka"Daniel Deimert2015-10-29 17:02
svara Sv: hittad vid liv – "låg i en luftficka"Johan Eek2015-10-30 08:29
svara Sv: hittad vid liv – "låg i en luftficka"Ola Åkerström2015-10-31 15:19
svara Sv: Sv: hittad vid liv – "låg i en luftficka"Erik Rådström2015-10-31 16:25
svara Sv: Sv: Sv: hittad vid liv – "låg i en luftficka"Ola Åkerström2015-10-31 21:00
svara Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Jenny Lind2015-11-01 20:01
svara Sv: Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Glenn Eriksson2015-11-01 20:22
svara Sv: Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Glenn Eriksson2015-11-01 20:35
svara Sv: Riktigt så enkelt är det inte...Jonas Pavletic2015-11-02 05:01
svara Sv: Sv: Riktigt så enkelt är det inte...Kristian Kurki2015-11-02 10:15
svara Sv: Sv: Riktigt så enkelt är det inte...Glenn Eriksson2015-11-02 11:35
svara Sv: Sv: Sv: Riktigt så enkelt är det inte...Jonas Pavletic2015-11-02 22:37
svara TystnadOla Åkerström2015-11-02 23:31
svara Mer info från sn.seMattias Blückert2015-11-03 14:55
svara Sv: Mer info från sn.seOla Åkerström2015-11-04 05:48
svara Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Jenny Lind2015-11-03 16:29
svara Sv: Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Marcus Sundberg2015-11-03 17:57
svara Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Markus Gustafsson2015-11-03 23:58
svara Sv: Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Markus Gustafsson2015-11-04 11:24
svara Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Magnus Keijser2015-11-07 21:06
svara Sv: Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Erik Rådström2015-11-07 22:00
svara Sv: Sv: Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Magnus Keijser2015-11-08 13:38
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Stefan Hogeborn2015-11-08 16:51
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Tomas Persson2015-11-08 21:46
svara Sv: Dykare försvunnen i kalkbrott (Sörmland)Magnus Keijser2015-11-09 15:57

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: