Sv: Dykning på Malta
(Läst 1 018 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Här är de jag hittat som jag skickade vidare till peter.
Top 5 dyk på Malta
Medelhavets absolut renaste vatten och bästa dykning hittar Du på Malta. Sikten i vattnet är fantastisk och det finns bland annat bläckfisk, avsabborre och stim av barrakudor. Här kan man uppleva historiska vark men under senare tid har man valt att sänka flera fartyg som konstgjorda rev. Förutom vrakdykning kan man uppleva vackra naturdyk då här finns mycket grottor, valv och bågar formade i den porösa bergarten. Dyksäsongen sträcker sig
året runt men de flesta besöker öarna under maj - oktober.
Proffsens dykpaket
Nr 1 Rozi rekommenderad dyktid 50 minuter. Bogserbåten Rozi sänktes som konstgjort rev 1992 och idag ligger hon på vit sandbotten på 35 meters djup invid ett vackert rev. Detta är Maltas bästa dyk på grund av sikten och det faktum att det finns så mycket fisk på platsen. Stora barrakudastim är mer regel än undantag. Inte långt från Rozi har man sänkt ett nytt vrak, Jagaren P29.
Nr 2 Um El Faroud rekommenderad dyktid 50 minuter. Detta gigantiska vrak sänktes 1998 efter en olycka som hände på varvet i Valletta. Idag vilar
hon på 35 meters djup intill en bergvägg. Det krävs många dyk för att se det 110 meter långa skrovet. Detta är ett av Maltas häftigaste stranddyk.
Nr 3 Blenheim Bomber båtdyk. Detta bombflyg, från de hårda striderna om Malta under andra världskriget, ligger på 42 meters djup på vit sandbotten. Vingarna och motorn är kvar samt cockpit och joystick. Maltas strategiska läge intill Nordafrika medförde hårda strider som har gett Malta flertalet lämningar under vatten.
Nr 4 Imperial Eagle båtdyk. Detta vrak sänktes 1999 som konstgjort rev. Färjan som tjänstgjorde mellan Malta och Gozo ligger idag på 38 meters djup.
Nr 5 Cirkewwa Arch rekommenderad dyktid 40 minuter. Detta är ett spännande naturdyk med ett geologiskt överhäng. Här finns mycket marint liv och platsen erbjuder tillfälle till fantastisk fotografering.
Top 5 dyk på Gozo
Medelhavets absolut bästa dykning hittar Du på denna rofyllda ö Mitt i Medelhavet.
Gozo är känt för sitt rena och kristallklara vatten. Här finns en mängd olika dykplatser att välja mellan och sikten i vattnet är för det mesta fantastisk.
Top 5 dyk på Malta
Nr 1 Dwejra, Blue Hole rekommenderad dyktid 40 minuter. Medelhavets bästa dyk enligt Cousteau. Visste Du även att hans fartyg Calypso har tjänstgjort som färja mellan Malta och Gozo! Dykplatsen utgörs av ett geologiskt runt hål som är en grotta där taket har kollapsat. Dyket erbjuder azurblått vatten och fantastiska ljuseffekter. Maxdjup 25 meter. Simmar du längre ut finns drop off till 50 meter.
Nr 2 Dwejra, Inland Sea & Tunnel rekommenderad dyktid 40 minuter. Här börjar Du dyket i en insjö vid en bergvägg och i bergväggen finns en tunnelöppning som efter 80 meter leder ut till havet. Ljuset och det blåa havet i tunneln är fantastiskt. Väl på utsidan finns en drop off som går ner till vi sandbotten 50 meter ner.
Nr 3 Xlendi Tunnel & Reef rekommenderad dyktid 50 minuter. Efter ett ytsim på cirka 3 minuter från bilparkeringen når Du stranden på andra sidan.
Grottöppningen nås på 5 meters djup och efter 70 meter når Du utsidan på 10 meters djup. Här finns stora möjligheter att se bläckfisk och murena.
Nr 4 Reqqa Point rekommenderad dyktid 40 min. Spännande dyk oftast med extremt bra sikt. Ett unikt rev med ett djup från 20 - 50 meter. Här finns mycket marint liv och detta anses vara Gozos bästa dykplats enligt erfarna dykare.
Nr 5 Xlendi Wreck rekommenderad dyktid 45 minuter. På Malta och Gozo har man sänkt uttjänta fartyg som konstgjorda rev. Xlendi wreck är en färja som har tjänstgjort mellan Malta och Gozo. På grund av en misslyckad sänkning hamande hon tyvärr upp och ner. Trots detta är det imponerande skrovet och revet intill värt flera dyk. Maxdjup 40 meter.
Jag får utvärdera dem efter min tid på malta.
|
Johan Wallin | 2011-07-05 22:13 |
![]() | Katja Tsychkova | 2011-07-06 09:24 |
![]() | Johan Wallin | 2011-07-06 10:02 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: