Sv: Film Expedition Röda Havet ????

(Läst 618 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag såg själv filmen på Draken under Göteborg Film Festival nu i januari. Kul att till sist få SE den. Det snackades ju om den redan när jag tog cert 1978 men det var få som verkligen hade sett den. Så här presenterades filmen i programet på GFF:s hemsida i år (http://www.filmfestival.org)
---
Expedition Röda havet

50 år efter premiären på Draken visar vi en nyrestaurerad filmkopia av Expedition Röda havet, en kultfilm bland svenska dykarsällskap. 1956 lämnade ett gäng dykare och forskare Göteborgs hamn för att bege sig till Röda havet. Under färden möter de bland annat grekiska tvättsvampsdykare och musselfridykare i Sudan. De bekantar sig också med hajar och djävulsrockor och dyker ner till ett vrak från andra världskriget. Det blir både ett lekfullt pojkäventyr, med sköldpaddssurfing och en sjösjuk höna, och ett seriöst och ödmjukt artsamlande för forskning. Filmen innehåller otroligt vackra och spännande undervattensbilder. Var med och och fira nypremiären! Introduktion av Anita Falk, Jörgen Wiman, Svenska Filminstitutet.
Lova Hagerfors
Regi: Bengt Börjeson, Sverige, 1956
Tal: svenska
Längd: 1 tim 17 min
---
Notera som sagt att filmen var/är nyrestaurerad. Under introduktionen visades ett filmklipp med orestaurerad film samt hur detta tog sig ut efter restaureringen. I sanning en "viss" skillnad... :) Ursprungsmaterialet har farit väldigt illa med tiden och jag vill minnas att man lyckades "stampa" upp ett par-tre ofullkomliga kopior i bra sunkigt skick och med hjälp av dem få till en nästan helt komplett film . På i alla fall ett ställe var filmen skadad under c:a 40 s(?)men det fick, och kunde, man stå ut med. De, Svenska Filminstitutet, var visst inte helt klara med restaureringen, återstod en del pill till med att få till färgerna i vissa UV-scener.

Så till din fråga, lämpligast är nog att höra dig för hos,

Svenska Filminstitutet
Box 271 26, 102 52 Stockholm
Besöksadress: Filmhuset, Borgvägen 1-5.
E-post: registrator@sfi.se
Tel: 08-665 11 00 Fax: 08-661 18 20

Personligen tycker jag att rullen kan vara värd tre snorklar av fem. Men då skall renoveringsgänget ha en av snorklarna. Ett kul tidsdokument med hurtig speaker från 1950-talet, men "BRA" regisserad - allt för att göra dykningen till det farliga "nöje", läs; äventyr, det var på den tiden. Säkert ögonbrynshöjande för den tidens biopublik men lite "suck-o-stön-känsla" för oss som dyker femtio år senare. Oavsett vad man nu tycker om rullen så är den klart sevärd, i alla fall en gång. Det handlar ju till viss del om svensk sportdykarhistoria...

Visst ja, tre av "gôbbarna" i dykgänget som deltog under expeditionen var även med vid filmvisningen samt vid "utfrågningen" direkt efter föreställningen. DET var RIKTIGT kul(t) faktiskt!

/Böts

Mats Börje
Mats Börje 2006-03-28 23:33:06
303 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Film Expedition Röda Havet ???? Andreas Behrens 2006-03-27 08:13
svara Sv: Film Expedition Röda Havet ????Mats Börje2006-03-28 23:33
svara Sv: Film Expedition Röda Havet ????Christian Karlsson2006-03-29 22:22
svara Sv: Film Expedition Röda Havet ????Marko Jylhä2006-03-30 07:15
svara Sv: Film Expedition Röda Havet ????Jonas Pavletic2006-04-17 20:24
svara Sv: Sv: Film Expedition Röda Havet ????Per Breitenstein2006-04-18 11:53

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: