Sv: Finns något riktigt bra vrak i Skandinavien?
(Läst 551 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Vad är då ett bra vrak?
Grabbarna nämner tex Steuben... stort intakt vrak, med mycke historia, och många detaljer...
Mot det skulle jag vilja ställa tex Regalskeppet Kronan, stort trasigt vrak, men det har en historia som utklassar Steuben med hästlängder (enligt mitt tycke), detaljer som man ställer ut på museeum, för att vi lär oss vår egen historia av dom...
Nu tar jag bara dom som ett exempel på vad jag menar, att skulle jag visa nåt vrak för dina gäster från brittiska ön, så skulle jag välja nåt som berättar om sveriges historia, på ett pampigt, historiskt och spännande sätt...
Jag vill berätta en rolig episod:
Jag kör som många vet dykbåt, har kört en massa utfärder... och en gång varje år, så kommer marinarkeologen Jonathan Adams hit och vill dyka på vraket "Margaretha af Vätö", som ligger vid Landsort.
"Maggan" som hon kallas har inte så bra rykte ibland dykare idag... hon ligger grunt (12m), och är istort sätt fri från detaljer. Hon ligger där skrovhel på sidan och blir bara äldre och äldre... (110 år i år)
Men nu kom jag tuffande i min dykbåt, med John (Adams) och hans elever från england, ca 8-10 st...
Vi ankra upp i bojen, som John tycker att vi kan ha kvar i masten, den skadar inte vraket, och eleverna börjar byta om...
När dom kom upp efter ca 30 min, så stod dom bara och gapa på däck... dom sa inte så mycket, bara stod och såg allmänt fåniga ut.
Sen efter ett tag så säger den ena: -"It was a complete ship down there, I thougth it should be a wreck?!"
Det man ska lägga in till hans försvar, är att det han är van vid från egna vatten, är som bäst en köl som man kan mäta dimenssionerna på, och via ett dataprogram få fram hur fartyget skulle kunna se ut... Nu kom han ner på ett vrak med en köl som det satt fast ett fartyg på...
Det är det jag menar med "vad är då ett bra vrak?" Hade han fått välja just då, hade han sagt: -"Maggan, helt klart!"
Tycker jag/
Anders
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: