SVAR: Helmasks diskussion...
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Tja, själv dyker jag med en AGA mask (MKII) med övertryck. Som första steg kör jag faktiskt ett APEKS.
Själv använder jag helmasken på vintern då det är suveränt och jag ändå inte gör några dekodyk. Det är underbart att komma upp och vara torr i håret och i ansiktet. Och man blir dessutom generellt varmare eftersom man förlorar mindre energi genom ansiktet.
Det som är negativt är att det drar mer luft av någon anledning. I början är det faktiskt en mycket stor skillnad. Nu börjar det bli mycket bättre. Tror att det är utebliven vattenreflex som gör det.
Det som är jobbigt med helmask är att det tar säkert 10 dyk innan man är vän med grejen. Några tips för att det ska vara lyckat:
- Huvan måste ha en tätning, dvs ytterkanten runt ansiktet ska vara klädd med latex.
- Var noga med att inte hår sticker fram under kanten på huvan. Med en övertrycksmask så blir huvan rätt snabbt fylld med luft om du har otur. Det kan vara bra att sticka ett litet hål i toppen av huvan om du skulle råka ut för detta.
- Köp till maskvikter till AGA masken så slipper du gamnacke.
- Se till att det är en AGA mask med MKII regulator. Den första frös visst notoriskt ofta. Har dykt med MKII:an i väldigt tuffa förhållanden utan problem (-15 grader).
- I början gjorde jag misstaget att inte dra åt masken tillräckligt (med en vanlig mask så är mitt maskband bara lätt spänt). Detta skapade då en hel del problem med luft i huvan etc. Man drar på sig masken. Drar åt de nedersta remmarna först (ordentligt) och sedan går man uppåt.
- En reservmask i benfickan är en bra ide ifall det skulle gå åt fanders med masken.
Mvh
Mikael
|
Alexander Andersen | 2002-04-09 01:03 |
![]() | Jan-Anders Rodas | 2002-04-09 08:54 |
![]() | Pontus Köhlerstrand | 2002-04-10 09:23 |
![]() | Nils Möllerström | 2002-04-09 20:40 |
![]() | Mikael Andersson | 2002-04-10 09:37 |
![]() | Henrik Lund | 2002-04-11 19:16 |
![]() | Nils Möllerström | 2002-04-11 22:20 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg