Sv: Hur mycket använder ni vid torrdräktsdykning?
(Läst 971 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Nu är inte jag något torrdräktsproffs men så vitt jag har förstått så är det väldigt svårt att generalisera och spekulera i hur mycket bly någon annan behöver. Visst kan man säga lägg på/dra av si och så mycket om du dyker med sån eller sån utrustning. Den typen av råd borgar dock inte för ett bekvämt eller säkert dyk.
Mitt grund tips är: Se till att du är någorlunda neutral ( i varje fall kommer ner och kan hålla dig under ytan) i bara dräkt, mask och fenor med ett viktbälte runt midjan. Skulle situationen uppstå att du måste ta av dig andningsapparaten/bcd/platta, om du t.ex. fastnar i något, så vill du inte vara så lätt att du blir hängande i riggen med risk för att korka om du tappar taget.
Efter det handlar det egentligen bara om att kompensera för flaskvikter, lampor och annan utrustning.
Själv dyker jag utefter Medelpads kust i en Ursuit Cordura med ett dubbel-12 200 bars paket på en 4kg stålplatta och en Metalsub dyklampa på ca 2 kg. Runt midjan har jag 6 kg med sommarunderställ och 8 kg med vinterunderställ. Som du ser så säger detta väldigt lite om hur du ska konfigurera ditt bly.
Det enda raka är att kasta på dig ALL din utrustning, tömma flaskan till 50 bar och lägga dig på 3 meters djup, kan du stanna där utan att anstränga dig så är du förmodligen hyfsat avvägd. Sen kan du ju ta med dig något kilo extra om du går från sött till salt men det bör inte röra sig om några stora mängder som ska på.
Ja det var lite tips från en glad amatör som har lärt sig genom trial and error.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: