Sv: Hur synka ZOOM H2N ljud med D800 video
(Läst 628 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Alla videoredigeringsprogram med stöd för flera kanaler klarar uppgiften med bravur. Är osäker på om det finns någon fungerande gratisvariant. Adobe Premiere pro/elements, Final cut (om du kör mac) eller Sony vegas är nog de vanligaste.
Det klassiska sättet är att använda klappa. Antingen en riktig klappa eller en vanlig filmad handklapp i början av varje klipp. Då är det lätt att både se och höra det exakta ögonblicket för "klappet". Detta glömmer man naturligtvis bort var och varannan scen. Ofta går det att hitta naturliga klapp i ett filmmaterial. När kameran dunsar i någonting, när dykaren bryter vattenytan eller liknande. Om det "naturliga" klappet ligger mitt i scenen så gör detta ingenting. Om du har en viseull referens av ljudvågen i klippprogrammet så går det ofta lättare att göra en grov synk. Sedan får man spela fram och åter några gånger för att se att det verkligen funkar.
Rent praktiskt så importerar du båda klippen till klippprogrammet. Trimmar båda klippen och lägger dem i samma tidslinje. Sedan ruckar du ljudet tills det ligger i synk med filmen, Trimmar början och slut, unlinkar och slänger bort filmfilens orginalljud (det kan vara bra att ha kvar tills allt är synkat), och exporterar din nya filmfil.
I realiteten är det inte så superkänsligt med synken så länge det inte är pratande munnar i bild. Några millisekunder hit eller dit brukar funka ändå. Våra hjärnor vill så att säga sy ihop det hela i alla fall. Vid pratande munnar är läget ett annat. Då jävlar är det petigt...
Jag vill gärna tro att det inte är några tidsfel i digitala inspelningar, men min erfarenhet visar att det kan vara en viss avdrift vid långa scener (över 5 min). Det kan därför behövas en återsynk i mitten och mot slutet. Har man tur så är det ljudet som ligger sent och då brukar det vara ganska enkelt att göra ett snyggt klipp. Lite överlapp och crossfade brukar göra susen åt båda hållen.
När det är som bökigast kan man alltid tänka på hur det var på filmtiden när man fick använda sig av elnätets flimmer för att kristallsynka en svajjig filmkameramatning med en lika svajjig rullbandare. Och om det inte stämde försöka reda ut det hela genom att i efterhand fibbla med rullbandarens strömförsörjning. Eller när filmen slutligen skulle visas. Ljudet på en rulle och filmen på en annan. Och Siemens sataniska sep-mag projektorer som ingen levande människa någonsin fått att fungera.
|
Björn Kihlberg | 2016-02-29 17:02 |
![]() | Erik Östling | 2016-03-01 20:58 |
![]() | Björn Kihlberg | 2016-03-03 12:05 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: