Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?

(Läst 465 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Var på Malta för ca fem år sedan i tio dagar, och dök 5-6 av dagarna medans min fru gjorde annat på egen hand.

Hon är väldigt intresserad av både kultur och historia och hade alltid något inressant att göra varje dag som jag var iväg och dök. Malta är en fantastisk plats med avseende på historia då den i förhållande till sin fysiska storlek har haft en stor betydelse genom alla tider och påverkats av många kulturer.

De dagar som jag inte dök var vi och tittade på en massa intressanta sake. Gamla stan i Valetta är trevlig att gå runt i. Finns ett fantastiskt riddarhus att besöka (malteserordern och dess kors är spritt världen runt av dess riddare). St Johns katedral är även den ett måste att besöka, och inte minst att se de två helt enastående Caravaggio-målningar som finns där.

Ett par bekanta till oss hade sitt bröllop (orsaken att vi åkte dit) mitt på ön i en gamal befäst stad, Mdina, som var klart intressant.

Medans jag dök så besökte min fru en hel del intressanta tempel och utgrävningar på ön, men några andra dagar så besökte hon tillsammans med några polare ön Commino medan jag dök där samma dag. Då kunde vi träffas på ön och bada och käka lunch tillsammans. På förmiddagen så hade de åkt en båt som tog dem in i de stora fantastiska grottorna på Commino (som jag även dök i en del mindre, men inte samtidigt).

Så jag skulle nog säga att Malta är ett utmärkt ställe för just att att både kunna dyka på, men även att göra en massa intressant för de som inte alls är intresserade av dykning. Utmärkt val i ditt fall.

Martin Törnsten
Martin Törnsten 2010-10-20 13:34:37
485 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare? Mats Kronbladh 2010-10-19 12:22
svara Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?Martin Quensel2010-10-19 13:36
svara Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?Svante Hildesson2010-10-19 13:43
svara Sv: Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?Mats Kronbladh2010-10-19 21:43
svara Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?Johan Aulin2010-10-19 13:45
svara Sv: Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?Mats Kronbladh2010-10-19 21:53
svara Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?Martin Törnsten2010-10-20 13:34
svara Sv: Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?Mats Kronbladh2010-10-20 19:11
svara Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?Micael Björk2010-10-20 19:50
svara Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?Ola Ljunggren2010-10-20 21:57
svara Sv: Malta - tips på aktiviteter för icke-dykare?Fredrik Nilsson2010-10-25 09:29

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: