Sv: Om man vill bli marinbiolog?

(Läst 916 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej,

Jag har ungefär samma fråga! =)

Jag funderar på att vidareutbilda mig till Marinbiolog, har läst ett datorinriktat program tidigare men vet nu att detta inte är något jag faktiskt vill spendera mitt liv på. Min familj är naturentusiaster och min far jobbar som biolog, Jaques Cousteau är en idol som jag inspirerats av och allt som har med undervattensvärlden att göra inspirerar mig.

Men det jag funderar på nu är om jag har en romantiserad bild av yrket. Jag skulle vilja jobba i "fält", och verkligen vara under vattnet en del. Jag vill gärna jobba på varmare bredd grader och gärna med större vattenlevande varelser. Att t.ex. sitta på ett kontor och kontrollera vattenprover osv är inte något som tilltalar mig alls. Just nu känner jag inte heller något driv att själv forska, men gärna arbeta med intressanta forskningsprojekt.

Så nu undrar jag helt enkelt, vad tror du. Finns det en möjlighet att hitta ett sånt yrke? Är konkurrensen stor/arbetsmarknaden mättad? Som sagt, resa för att hitta jobben har jag inget emot. Står sig Marinbiologiutbildningen på Umeå Universitet internationellt eller är det bara en i mängden?

Vore ovärderligt med lite input på detta av någon som vet lite om yrket :)

Foto saknas
Jonas Angermund 2012-12-03 13:26:20
1 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Om man vill bli marinbiolog? Christofer Ahlgren 2008-08-17 18:18
svara Sv: Om man vill bli marinbiolog?Tomas Persson2008-08-17 18:48
svara Sv: Sv: Om man vill bli marinbiolog?Christofer Ahlgren2008-08-18 18:32
svara Sv: Om man vill bli marinbiolog?Christer Larsson2008-08-19 19:45
svara Sv: Om man vill bli marinbiolog?Daniel Wennerberg2008-08-20 19:15
svara Sv: Om man vill bli marinbiolog?Jonas Angermund2012-12-03 13:26

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: