Sv: Problem med öronen? Olivolja i örat?
(Läst 3 859 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej!
Huskurerna för problem med öronen är nog lika många som det finns dykare. Det är bara att prova och hitta en metod som funkar för dig.
När jag är utomlands brukar jag köpa medicisnk sprit på apoteket och blanda med lika delar vatten (på flaska) och vinäger. Detta sköljer jag med när dykdagen är slut, för att det ska bli riktigt ursköljt. Mellan dyken räcker det med lite flaskvatten i varje öra.
Vad som kan vara viktigt att tänka på är att även vattnet som man duschar i på hotel, båtar etc kan innehålla bakterier som kan påverka känsliga hörselgångar. Undvik att få det vattnet i öronen, kanske sätta i öronproppar innan du tvättar håret.
Innan dyken kan du ta lite vanlig babyolja/olivolja på lillfingertoppen och peta in så långt det går. I vanlig ordning ska man undvika bomulltops som går långt in i hörselgången. Oljan rinner inåt av sig självt och kan hjälpa till att förhindra att det bildas saltkristaller i och med att oljan ser till att vattnet rinner ut. Detta hjälps givetvis av en sköljning med flaskvatten.
Lycka till!
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: