Sv: Röda havet om två veckor, första resan. Tips?
(Läst 382 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Tack för input!
Angående kameraanvändandet så vill jag nog allt använda kameran litegrann då jag köpte en begagnad i våras just för denna resa, men jag köper helt vad ni säger och lär väl köra kanske hälften med/hälften utan beroende på typ av dyksite, humör, trolig sikt och liknande. Jag hyrde en kamera när jag åkte på en tredagars liveaboard i Thailand (Surin-öarna) och minns då att jag var väldigt försiktigt med hur jag förde mig när jag tog bilder och att position gick före bild, always. Förhoppningsvis kommer jag vara lika klok den här gången. Bilderna blev såklart "hellre än bra" men jag är ingen ambitiös fotograf än så länge utan litar till turen. :) Som ni säger blir det nog också lätt att glömma själva upplevelsen och bara kolla genom linsen.
Jag har helt klart tänkt mig att följa efter guiden mer eller mindre hela tiden, på grund av alla de fördelar som du nämner. Möjligtvis mot slutet av veckan att man håller sig lite mer på avstånd med en buddy för att träna på att vara självständig i dykningen. Dyksiter har jag inte tänkt ha några invändningar emot, de kan nog Röda havet bättre än mig! :) Har dock läst att Elphinstone ska vara bra för haj och ofta inkluderad på södra rutter, så jag hoppas att vi tar en sväng förbi där.
Ska försöka få tag på alsolsprit att ha med. Tops, papper, näsduk eller vad rekommenderas att använda den med? Hur ofta, vid behov eller dagligen? Kläder har jag tänkt begränsa till ungefär det du nämnde Anders så det var bra att du bekräftade det. Keps och solbrillor ska också med. Solfaktor antar jag? Ska se om jag kan få tag på reservdelar här i stan innan jag far.
Aziab har jag tittat mycket på och särskilt årscyklerna för marint liv motiverade mitt val av årstid. Läste även att det är nån slags cykel på fyra år och att 2013 är ett av de åren?
Förresten, angående telefoner och internet, går det att surfa från båten bitvis (någon form av wifi?) eller kostar det skjortan och flightmode är att rekommendera hela veckan?
/Björn
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: