SVAR: När jag fick malaria
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Here's the story...
Jag var i VästPapua (Irian Jaya och Biak) i östra Indonesien i fem veckor i våras. Naturligtvis var jag duktig och åt Lariam. Gjorde som läkaren sa och provade medlet flera veckor innan resan och fick absolut inga bieffekter. Resan gick fint (utan en kraftig fotskada som hindrade dykningen...)
Tre månader senare insjuknade jag hastigt i över 40graders feber. Jag hade okontrollerbara skakningar och det ryckte dessutom i armar och ben. Tyvärr var jag i Rumänien när detta hände, så ingen visste vad det var. Under flygresan hem förvärrades symptomen kraftigt och jag klappade ihop. Det blev akutfärd till Akademiska sjukhuset och när jag kom dit var jag okontaktbar.
Genom noggranna kontroller konstaterade läkarna vivax-malaria (som tur är en av de lindrigare malariasorterna, annars hade jag inte överlevt).
Det tog ytterligare en vecka innan de lyckades häva anfallet.
Varför blev jag då sjuk när jag åt Lariam??
Jo, jag har reumatism som är en autoimmun sjukdom. Detta gör att mitt immunförsvar är högaktivt, dvs det uppm,untrar bakterier mm.
Området jag var i är ett av de malaria-rikaste områdena i världen. Åker man dit kan man inte chansa på att inte äta malaria-profylax. Det är att leka med livet. Men samtidigt måste man ju hitta rätt profylax...
Åker man till länder med mindra malaria kan man visserligen chansa. Men jag gör det inte.
Pga min reumatism kan jag inte få den behandling som behövs för att BOTA malarian. Detta gör att jag bär den med mig, och den kan bryta ut när som helst. Om det går tre år utan något utbrott kan jag räkna mig som frisk.
Malarian är det värsta jag varit med om. Jag trodde faktiskt att jag skulle dö.
Vilka symptom?
Feberfrossa, fruktansvärd huvudvärk, synrubbningar, myrkrypningar av värsta slag i armar och ben mellan frossbrytningarna. Frossan brukar vara varannan dag.
Mitt råd?
Kontrollera med infektionsläkare om det område du skall till. Prata med en dykläkare. Chansa inte. Och framför allt: lyssna på läkare.
Det som hände mig önskar jag inte min värsta ovän! Och det kan drabba vem som helst som inte äter profylax (rätt profylax dessutom. Klorokinfosfat tex är inte riktigt säkert eftersom malarian oftast är resistent mot detta)
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: