Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Svårt att välja gas, passivt team. vad göra?
(Läst 619 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Spontant vet jag ingen som faktiskt betraktar sin BOV som redundant i ordets rätta mening, åtminstone inte fullt ut. Jag ser BOV som min *primära* (läs: förstahandsval) bailout eftersom jag kallt räknar med att risken att både CCR och BOV ska haverera statistiskt sett är försvinnande liten. Om jag däremot skulle se lösningen som redundant hade jag plockat bort alla extra felkällor i form av andrasteg på flaskorna. Riktigt så bra är inte lösningen eftersom den just inte är redundant...
Jag är helt med på riskvärderingen av att ett trasigt bitmunstycke (om det inte är ordentligt trasigt) kommer att vara mycket svårt att hitta som en del av pos/neg test. Att visuellt se att det är trasigt ser jag som troligare.
Å andra sidan, så länge som inte munstycket trillar av fullständigt så kommer det garanterat att funka åtminstone hjälpligt (och dessutom betydligt bättre i öppet läge där man enkelt ventilerar bort vatten än i stängt läge). Jag har dykt en del med extra bitmunstycke i benfickan, men insåg till slut att det inte var någon större idé för min dykning eftersom jag huvudsakligen dyker där det är så kallt att finliret med fingrarna inte riktigt fungerar. Att med frusna fingrar försöka klämma på ett munstycke kräver ett såpass stort hål att jag antagligen inte klarar mig utan buntband hur som helst, men det finns säkerligen många som är mer rörliga i fingrarna än mig som det fungerar för. "Istället" har jag alltid ordentligt med bailout med mig, fånigt mycket i en dels ögon som flinande frågar vad vitsen med RB är om man ändå behöver släpa på dubbla 80s.
BOV:en för mig är inte min huvudsaklig bailoutkälla, däremot förstahandsvalet eftersom det går fort och garanterat blir rätt gas. För längre stunder är däremot mitt förstahandsval att andas genom en "riktig" regulator, dvs precis på samma sätt som vid stagedykning OC. Även om min BOV ger ordentligt med gas så presterar den ändå inte lika bra som ett vanligt andrasteg på djupet. Jag vet däremot av egen erfarenhet att den fungerar alldeles utmärkt neråt 90 meter och ger gott om tid att fundera över nästa steg, dvs avgöra om det är en riktig bailoutreg eller att gå tillbaka på maskinen som är rätt beslut där och då.
Jag har även funderat en hel del kring att börja dyka långslang som Fredrik beskriver men har valt bort det av ett antal skäl:
1. Jag vill inte bygga in mig i ett system där jag behöver fundera på vilken reg som borde sitta på vilken flaska eftersom jag åtminstone inbillar mig att det kommer att göra att jag låter mig själv ta genvägar under vattnet. Rutinen jag använder mig av nu fungerar oavsett antal flaskor, mixar och dykdjup.
2. Jag dyker i princip uteslutande med personer som med råge fyller förkraven för att kunna hantera en stage. Om jag skulle misstänka att så inte var fallet skulle jag personligen låta bli att genomföra just det dyket
3. De jag dyker med använder sig uteslutande av platta/vinge-konceptet. Även om de aldrig någonsin har dykt med stage har de inga problem med att ta emot en donerad regulator och få hjälp med att få stagen fastklippad på sig. Denna typ av dyk kräver av förklarliga skäl inte flera gasblandningar, dvs risken att jag ger någon fel regulator är i närheten av försumbar så länge som eventuell dekogas hanteras på ett annat sätt än bottenmixen.
4. Jag dyker i princip bara grotta/gruva där det i princip alltid finns någon slags referens. Att ligga och passa flaskor mellan sig i fritt, gungande vatten är långt från optimalt och här ser jag absolut att långslang är en stor fördel framförallt på djupet då det inte tar någon tid att få gas av kompisen om jag har gjort slut på min egen bailout. Att behöva stanna upp för att mer eller mindre utan referens i ett redan stressat läge skicka stages mellan sig är definitivt en risk ju djupare man är eftersom man nästan kan se manometernålen röra sig när man kommer ner en bit.
Med ovanstående punkter i baktanke tillför således långslangen i mina ögon (rätt eller fel) fler potentiella & praktiska problem än vad den löser.
Om jag däremot dök mer med mindre erfarna dykare, t.ex. genom att regelbundet som ensam dykare komma ut på en dykbåt och bli ihopparad med någon annan och/eller dök mer djupt i öppet vatten skulle jag troligtvis se saken på ett annat sätt.
/Jonas
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: