Sv: Sv: Ubåten S8

(Läst 811 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej

Jag tänkte bidra med lite information då jag ser att väldigt mkt är fel och omkastat.

John, du är fel ute rörande hur mycket som gjorts för att ta reda på S8 förlisningsorsak. Michael utrycker det passande;

” Jag upplever att båda två är dokumenterade i lika stor grad. Skillnaden ligger sänkningen av S 7 är dokumenterad på minuten, man såg var torpeden träffade, man viste var hon sjönk, och dessutom hade överlevande. Man kunde tolka skador från förlisningsskeendet när man gjorde dykningarna. Medan S 8 bara försvann.”

Det finns massor med film, foto och sonarbilder på vraket. Flera har tagit del av materialet, bland annat några ryska militärer/veteraner.

Det är samtidigt dessa ryssar som uttalat sig om ammunition och eventuellt skador från beskjutning. Jag har personligen inte sett någon ammunition eller något som jag tycker kan härröra från beskjutning. Matte, har du?

Michael akta dig att skriva: ”De fakta man har…” (Det är rena spekulationer faktiskt.)

"man har hittat ett föremål som kan vara ett ankare till en mina i närheten."

Det ligger spridda smådelar runt vraket som det gör runt de flesta vrakplatser, det kan vara vad som helst.

Det finns hål för om tornet som kan komma från raketer eller kulor, det finns också tecken som tyder på att 100 mm kanonen har används. Det är mer eller mindre det som man har att gå på.

Michael! 100mm kanonen saknas helt, det är endast ett hål kvar där den har suttit, vad får du dina uppgifter från? Eller tolkar du informationen fel?

Fakta däremot är att båten är av på mitten en kort bit för om den saknade 100mm kanonen. Ubåten har blivit utsatt för enormt mycket precisionsriktat våld och jag är övertygad om att det endast finns två saker som kan orsaka skador av liknande karaktär, Mina och/eller torped.

Plåtar från tryckskrov och framförallt det yttre skrovet är uppfläkta med kraften kommande underifrån eller inifrån. Detta tyder på antingen minsprängning och/eller explosion av egen torped.

Det finns två torpedluckor i aktern, båda av dessa är uppfällda. Styrbord torpedtub är tom medens babord torpedtub innehåller en torped, som även delvis verkar ha glidit ut något.

Micko kommer med ett par bra frågeställningar som jag också skulle vilja gräva djupare i:

Laddade man torpederna endast när de skulle avfyras eller gick man konstant med laddade tuber?

Detta skulle ge information om strid mot ytstridsfartyg eller inte.

Frågan om trycket från en minexplosion skulle kunna fortplanta sig genom hela båten (77m lång) och alla dess skott och slå upp torpedluckorna tror jag inte alls på, dessutom så sitter det ju en torped ivägen och den hade i så fall åkt ur före att luckan hade öppnat sig.

Göran, jag tror du blandar ihop S8 olika uppdrag, du skriver:

Vad gäller torpeden i röret vill jag minnas att S8 varit i strid i Finska viken innan/vid utbrytningen och en torped fastnat i röret och sitter väl kvar där än idag.

Information jag och Matte fick från ryssarna när vi var på den ryska jagaren ”Nastojtchivyj” 25 maj 2000 var att kaptenen hade få tidigare uppdrag i finska. Under ett av dessa hade kaptenen valt att inte blint attackerat de fientliga fartygen och därmed blivit anklagad för att vara feg. Jag känner inte till något annat än att S8 gick ut samtidigt som tre andra ubåtar. Det rapporterades explosioner i minspärrarna kort efter att dessa ubåtar gett sig ut och jag har vid ett tillfälle även hört att det skall finnas vittnesskildringar på att S8 skall ha gått ner i minspärren. Bara en av dess fyra ubåtar kom tillbaka, tre försvann och man antog då rimligtvis att S8 gått under i minspärren. Detta på grund av att ubåten inte rapportade tillbaka till bas efter denna händelse.

Hur var rutinerna för radiokommunikation på dom ryska ubåtarna?

Observera nu att denna information inte är helt fastställd men om det nu är på detta vis så kan detta ha inneburit att S8 gått på en mina och skadat sig och därmed inte kunnat kommunicera med bas. Väl igenom ubåtsnät och minfält, att bege sig tillbaka till basen med anklagelser om feghet i bagaget var nog inget alternativ. Kaptenen var dessutom även av judisk härkomst och det var heller inget som gynnade honom. Ett scenario liknande detta är inte helt uteslutet tror jag och detta skulle i så fall även förklara skador på vraket som inte verkar härröra från händelsen som sänkte ubåten.

Matte och Göran summerar bra hittills, Mina. Dom är alltså överens?!

Jag kommer längre fram i höst att lägga ut all information jag har med bilder, tidningsutklipp och sonarbilder mm på dykarklubben Kalmarsunds hemsida www.dkk.se

/Marcus

Marcus Runeson
Marcus Runeson 2008-10-12 14:25:47
43 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Ubåten S8 John Ringström 2008-10-11 11:57
svara Svårt att få ut ett 100% svarMichael Jansson2008-10-11 14:22
svara Sv: Svårt att få ut ett 100% svarJohn Ringström2008-10-11 17:16
svara Sv: Sv: Svårt att få ut ett 100% svarMichael Jansson2008-10-11 18:46
svara Sv: Ubåten S8Micko Björck2008-10-11 14:32
svara Sv: Sv: Ubåten S8Johan Sjöholm2008-10-11 15:11
svara Källa(?) till fornsök säger meraMichael Jansson2008-10-11 15:17
svara Sv: Ubåten S8Göran Nilsson2008-10-11 16:45
svara Sv: Ubåten S8Mats Karlsson2008-10-11 21:27
svara Sv: Sv: Ubåten S8Marcus Runeson2008-10-12 14:25
svara Sv: Sv: Sv: Ubåten S8John Ringström2008-10-12 21:28