Sv: Varning för European Water Sports i Alanya Turkiet

(Läst 1 335 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag och en kompis gjorde ett "prova på dyk" i ichmeler i Turkiet i sommras och där funkade det på samma sätt. Det första han gjorde var att nästa dränka mig, när vi guppade uppe på ytan innan dyket tykte guiden att jag tog för mycket tid på mig så han tog inflatorn och tömde västen på luft.
När jag kom under ytan slutade regulatorn att fungera den låste sig helt och gick inte att andas igenom.

Det var nio meter till botten och guiden hade lyckats trasla in inflatorn bakom ryggen på mig så jag inte fick tag på den.
Jag sjönk ungefär halvvägs till botten då böjade jag plocka av mig grejerna men då såg guiden att jag hade problem så då hjälpte han mig till ytan innan jag han plocka av mig helt.

När vi kom upp till ytan var guiden sur för att jag krånglade för mycket tyckte han men när han sedan testade min reg fattade han problemet. Han kunde inte engelska heller så det var problem med kommunikationen!

Jag bytte utrustning och gjorde ett nytt försök, denna gång funkade allt bra men efter ett tag började masken ta in vatten och det blev mer och mer. Jag tömde den flera gånger och fick bara mer saltvatten i näsan.
Efter att jag gått upp till ytan två gånger och tömt masken helt blev guiden sur igen
och bytte mask med mig. Han menade att det inte var något fel, men ni kan ju gissa vem som fick gå upp till ytan två gånger till under dyket:D
Det var en tätning vid glaset som var trasig och därför läckte.

Sen till respekten för djurlivet, vi matade fiskar med bröd som han hade med sig i en plastpåse. När brödet var slut släppte han påsen och simmade vidare, jag plockade upp den och när vi kom till båten kastede jag upp den framför fötterna på honom och då blev han lika sur igen.
Påsen åkte i vattnet tillbaka igen när han inte trodde jag såg.

Bläckfiskar måste ju vara något de leker med över allt där nere för de visade oss bilder i sin dator där de använde bläckfiskarna till dragkamp och som fotboll.
På den ena bilden hade kaptenen stoppat huvudet på en bläckfisk i munnen och dragit armarna runt sitt egna huvud.

De har ingen respekt för något där nere och det spelar ingen roll vart de är skolade vare det sig är padi eller cmas som de vi dök med.

Erik Rådström
Erik Rådström 2006-11-07 20:09:12
3 755 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Varning för Dolphin Dive i Alanya Turkiet Mikael Faleke 2006-11-07 19:25
svara Varning för European Water Sports i Alanya TurkietSusann Andersson2006-11-07 19:49
svara Sv: Varning för European Water Sports i Alanya TurkietErik Rådström2006-11-07 20:09
svara Med andra ordAnders Kjaergaard2006-11-07 21:03
svara Sv: Med andra ordJonas Karlsson2006-11-09 23:18
svara Sv: Sv: Med andra ordAdam Oscarson2006-11-11 02:58
svara Sv: Varning för Dolphin Dive i Alanya TurkietLars Henriksson-Kruse2006-11-10 11:39
svara Sv: Sv: Varning för Dolphin Dive i Alanya TurkietErik Rådström2006-11-10 13:00
svara Sv: Varning för Dolphin Dive i Alanya TurkietMarcus Malmgren2010-09-19 16:31
svara Sv: Varning för Dolphin Dive i Alanya TurkietJonas Falk2010-09-19 17:30
svara Sv: Varning för Dolphin Dive i Alanya TurkietPeter Segerdahl2010-09-20 09:07
svara Sv: Varning för Dolphin Dive i Alanya TurkietKatja Ritter2010-09-22 10:18

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: