Vrakfynd stärker Kanadensiska anspråk i Arktis

Publicerad den 4 augusti 2010  (Läst 3 759 gånger.)



<i>HMS Investigator</i> fast i den arktiska isen. Källa: Wikipedia
HMS Investigator fast i den arktiska isen. Källa: Wikipedia

<i>HMS Investigator</i> fast i den arktiska<br />isen. Källa: Wikipedia
HMS Investigator fast i den arktiska
isen. Källa: Wikipedia

Det var 1849 som det brittiska fartyget HMS Investigator under ledning av kommendör Robert McClure seglade in genom Beringssund och österifrån försökte hitta en väg genom nordvästpassagen (sjövägen mellan Atlanten och Stilla Havet norr om den amerikanska kontinenten). Fartyget fastnade dock i isen, och besättningen blev fångar i tre år ombord på det fastfrusna fartyget innan de blev räddade landvägen.
Vraket återfanns alldeles i närheten av Aulavik National Park efter 15 minuters letande med sonar den 25:e juli av ett grupp kanadensiska forskare som även återfann tre gravar på land efter besättningsmän som kommit på platsen.

Nu hoppas kanadensiska myndigheter att vrakfyndet skall stärka deras territoriella anspråkskrav i det arktiska området, anspråk som bland annat ifrågasätts av USA och Danmark. De territoriella anspråkskraven har hittills haft relativt lite betydelse, men ökad efterfrågan på naturtillgångar gör frågan aktuell avseende fyndigheter i området, så även den ökade farbarheten genom nordvästpassagen till följda av den globala uppvärmningen.

För att en stat skall kunna hävda territoriell rätt till ett område så anses det bland annat att man har en organiserad kontinuerlig närvaro i området och att landets lagar respekteras inom området, men även upptäckt kan utgöra anspråksrätt. Vrakfyndet kan nu stärka Kanadas anspråk genom att det påvisar en kontinuitet av verksamhet i området och möjligtvis även genom upptäckt. Att Kanada vill använda ett brittiskt fartyg för att hävda sina anspråk beror på att Kanada vid den aktuella tidpunkten var en brittisk koloni, och därmed har ärvt brittiska territoriella rättigheter vid självständigheten.
Vraket kan därigenom efter 156 år få en ny politisk betydelse.

Fakta HMS Investigator:
Ett 36 m långt och 8½ m brett seglande handelsfartyg ursprungligen byggt i Greenock i Skotland. Inköpt av brittiska flottan 1848 och förstärkt för polarexpeditioner, bland annat genom stålbleklädnad av skrovet och extra stag. Fartyget avseglade 1848 tillsammans med fartyget Enterprise för att leta efter den saknade Sir John Franklin som var brittisk officer och polarutforskare. Under den långa expeditionen så frös fartyget dock fast i Mercy Bay 1850 och besättningen blev sittande i isen under tre år innan man blev räddade av en slädexpedition 1853. Fortfarande ett år senare så satt fartyget fast i isen när fartyget Resolute passerade i närheten. Muntliga traditioner från inuiterna som bor i området gör gällande att vraket stod strandat i många år och utgjorde en lokal källa för metaller, men att det ett år någon gång före 1910 var borta, och en kanadensisk expedition 1915 misslyckades med att hitta några spår efter vraket.
Vraket står idag upprätt på botten på 7 m djup, men de tre masterna saknas, sannolikt till följd av isen i området.

Läs mer om fyndet:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/fastfruset-fartyg-funnet-1.1145381
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-10793639
http://www.canadaeast.com/rss/article/1153294
http://www.allvoices.com/contributed-news/6410353-hms-investigator-missing-for-the-past-155-years-is-found

Läs mer om HMS Investigator:
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Investigator_(1848)

Läs mer om anspråkskraven i Arktis:
http://epubl.luth.se/1402-1773/2008/034/LTU-CUPP-08034-SE.pdf



Denna artikel diskuteras i
forumet

Taggar:  Vrakfynd Marinarkeologi
Pär Ahlgren
Pär Ahlgren

Kontakta


Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Tidigare nyheter

Största globala havsinventeringen

2010-08-04
Största globala havsinventeringen
När 360 forskare från hela världen inom kort summerar tio års inventering beräknas de ha räknat ihop över 230 000 marina arter i alla världens hav. Havsinventeringen ..»

Champagnevrakets position felaktig

2010-08-02
Champagnevrakets position felaktig
Det är måndag den 26 juli 2010, alltså för exakt en vecka sedan. En grupp åländska dykare befinner sig söder om Föglö, cirka 500 meter från den position ..»

Trampdriven ubåt

2010-07-30
Trampdriven ubåt
Franska ingenjörer på Rivieran har tagit fram en liten ubåt som drivs av att piloten trampar på pedaler, som i sin tur driver propellrarna som driver ..»

Populär dykplats hotad

2010-07-28
Populär dykplats hotad
Den mycket populära dykplatsen Ön Limhamn i Malmö hotas nu att grundas upp genom att kommunen vill fylla ut botten och göra den grundare, så att maxdjupet ..»

Fler nyheter »    Tipsa oss »