Sv: sidemount diving
(Läst 578 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej Anneli
Jag är ingen kort tjej, så jag kan inte svara för hur det kommer kännas/funka för dig, men det bästa/enklaste är att testa en SM rigg och se hur det funkar.
Har du en bra gaskonsumtion så behöver du inte så stora flaskor. ska du göra ett till dyk så kan du antingen har två par flaskor som du byter med efter dyket eller ha en extra flaska som du fyller över ifrån, alternativt ha två normala flaskor under de två dyken. själv föredrar jag att dyka med två 6,5L Aluflaskor på sommaren.
Om du är kort och har känt av problemet med att flaskan hänger för lång ned och/eller "slår dig i huvudet" så försvinner det helt när du ha flaskorna på sidan. när det kommer till att konfigurera en SM rigg så anpassar man den helt och hållet till din kropp och vart du har balansen och avstånd till fästpunkter.
Jag är en stor och stark man (hmm ;) ) så jag har inget problem med att gå omkring med flaskorna på mig på land/båt och hoppa i vattnet, men om det finns möjlighet så tar jag helst på flaskorna i vattnet/sittandes på kanten.
För att kommentera diskussionen mellan herr Nylund och herr Jälmsjö så förstår jag er inställning Anders, att ingen dykare ska gå i vattnet med "halva flaskor", men en SM dykare har ju lika mycket luft i sina två halvor som en som går i vattnet med en flaska. En SM dykare som valt denna konfiguration bör också förstå och acceptera detta och har där igenom inget behov av att fylla flaskor mellan dyken. Därför föreslår jag att ni, Anders tar och diskuterar saken med en person som Kjell och ser hur er logistik sak se ut när det kommer till SM dykare och kommunicera detta till bokande SM dykare.
parentes: EN SM dykare med två flaskor med låg gasnivå har högre säkerhet en en dykare med en flaska med samma mängd gas eller en dykare med ett dubbelpaket med samma gasnivå.
En rutinerad SM dykare tar inte längre tid på sig, då är den inte rutinerad. NI som är SM dykare och kan vara de som dykare som Anders pratar om bör ta en funderare på hur ni kan förbättra era rutiner och bli bättre båtdykare med er rigg.
Jag är lite sugen på att tävla med dig Kjell om förs upp i en båt ;)
Anders, ett tips man vara att ni har ett par hängande rep ner från ribben där SM dykaren kan hänga av sig sina flaskor i väntan på att de ska upp i båten, sen är det bara att hala upp flaskorna (bör dock vara ett par rep så att man inte hänger mer än två flaskor/rep), så har jag på min rib vilket underlättar både plats i båten om man ska göra två dyk på samma plats behöver man inte ta upp flaskorna alls.
Hoppas att inte metadiskussionen om "Super-SM-dykare" avskräcker dig Anneli. SM dykning är fantastiskt och skönare/säkrare. hoppas du får tid att testa en rigg som är anpassad till din längd och att du även för hjälp av någon som kan visa på rätt sätt hur den ska anpassas.
tjipp och hej!
dyk säkert i sommar
sidemount diving | Anneli Almqvist | 2013-06-05 22:46 |
Sv: sidemount diving | Håkan Gustavsson | 2013-06-06 08:57 |
Sv: Sv: sidemount diving | Anneli Almqvist | 2013-06-07 08:55 |
Sv: sidemount diving | Anders Jälmsjö | 2013-06-07 12:31 |
Sv: sidemount diving | Håkan Gustavsson | 2013-06-07 13:42 |
Sv: Sv: sidemount diving | Anders Jälmsjö | 2013-06-07 16:52 |
Njaej ... | Kjell Nylund | 2013-06-08 09:23 |
Sv: Njaej ... | Anders Jälmsjö | 2013-06-08 12:12 |
Tävling låter kul. ;O) | Kjell Nylund | 2013-06-09 10:41 |
Sv: sidemount diving | Markus Nord | 2013-06-10 09:10 |