19 - Länsstyrelsen I Värmlands Län
(Läst 535 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Diarienummer 431-7886-2009
Sammanfattning
Länsstyrelsen delar Riksantikvarieämbetets uppfattning om behovet av ett förbättrat kulturskydd för skeppsvrak. Länsstyrelsen anser att lagen om kulturminnen m.m. är ett viktigt styrmedel för att skydda väsentliga delar av vårt kulturarv och bedömer att en komplettering av gällande regelverk till att omfatta också valda delar av det yngre kulturarvet är befogat.
Länsstyrelsen tillstyrker den ändring av punkt 8 i 1 § 2 kap lagen om kulturminnen m.m. som föreslås i Riksantikvarieämbetets PM 2008-11-25. Länsstyrelsens bedömning är att ändringen endast får marginella konsekvenser för verksamheten i länet.
Allmänt
Det befintliga juridiska skydd som uttryckts genom 2 kap i lagen om kulturminnen m.m. är grundläggande för ett långsiktigt hållbart förvaltande av skeppsvrak äldre än 100 år med de många gånger unika vetenskapliga kulturvärden som den ålderdomliga och övergivna skeppsbyggnadskonsten ger prov på. Länsstyrelsen ser med tillfredsställelse på att initiativ nu tagits till ett förbättrat kulturskydd för delar av det yngre maritima kulturarvet.
Den form som föreslås för det utökade skyddet har sin förebild i 4 kap lagen om kulturminnen m.m. om det kyrkliga kulturarvet där Riksantikvarieämbetet med stöd av 4 kap 4 § har beslutat om vissa yngre kyrkors och begravningsplatsers kulturskydd. Länsstyrelsens erfarenhet från detta arbete och hur dessa frågor sedan hanterats i den regionala tillståndsprövningen är enbart goda. Länsstyrelsen ser därför ingen principiell anledning att motsätta sig att ett motsvarande tillvägagångssätt etableras för skeppsvrak och förutsätter att ärenden i varje enskilt fall remitteras till Länsstyrelsen innan beslut tas.
Regionala förutsättningar
Sjöar och vattendrag utgör ett påtagligt inslag i den värmländska landskapsbilden. Som en av Europas största sötvattensjöar intar Vänern här en särställning i länets maritima historia, bl.a. utifrån antalet skeppsvrak. Även om också de inre vattenvägarna i länet kan uppvisa lämningar från person- och godstransporter är det framför allt den omfattande sjöfarten på Vänern som avsatt fysiska spår från 1900-talet.
Kunskapen om Vänerns marinarkeologiska innehåll är emellertid bristfällig. Någon större systematisk inventering har inte genomförts under vatten, varför antalet skeppsvrak och deras ålder idag är ytterst oklara. Det är sannolikt att vraktätheten är större vid kända grund, utmed välfrekventerade farleder som genom Lurö skärgård och i anslutning till inloppen till de många hamn- och lastageplatserna längs vänerkusten.
Idag har omkring 450 vrak lokaliserats men det totala antalet uppskattas till åtskilliga tusen. Bland de som kunnat lägesbestämmas finns såväl äldre som yngre vrak. Enligt uppgift finns redan i dagens begränsade kunskapsunderlag vrak från det senaste århundradet som är att betrakta som kulturhistoriskt särskilt värdefulla.
Det finns anledning att förmoda att sportdykningen i Vänern är mer omfattande än vad Länsstyrelsens sporadiska kontakter med verksamheten antyder. Ett fortsatt inventerings- och identifieringsarbete av vrak och kunskapsuppbyggnad kring vänerspecifika fartygstyper kopplat till en förändrad lagstiftning motiverar att ytterligare information och kunskapsförmedling sker för att uppmärksamma det maritima kulturarvet och skeppsvrakens juridiska status.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: