41 - P2 – Svenskt Vrakskydd (P2)
(Läst 527 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Sammanfattning
Vi inom föreningen P2 - Svenskt vrakskydd* instämmer i förslaget att infoga det föreslagna tillägget, då vi anser att det främjar ett allmänintresse och bättrar på skyddet för vårt kulturarv och att de brister som förslaget har övervägs av dess fördelar.
Motivering
Den föreslagna lagändringen går väl i linje med föreningens intresse för att värna om det kulturarv som finns under vattenytan, och vi ser inte att det på något allvarligt sätt utgör ett hot mot det intresse som våra medlemmar har av att kunna besöka berörda lämningar.
Vi värdesätter framförallt det symboliska värdet med lagförslaget genom att det tydliggör att även yngre vrak har ett kulturhistoriskt värde.
Vi anser dock att lagen lämnar vissa brister i sitt tilltänkta skydd:
1. Det förutsätter att Riksantikvarieämbetet känner till ett vrak innan det kan skyddas, vilket kan få effekten att vissa fynd av vrak inte rapporteras in för att upphittaren önskar bärga från vraket. Vi anser dock inte att det skulle vara skäl nog från att avslå lagförslaget, då vi anser att fördelarna med lagen överväger. (Ett möjligt sätt att kringgå denna problematik skulle kunna vara att förbjuda bärgning från vrak som ligger säkert på botten, utan att först informera RAÄ så att det ges möjlighet att besluta om utredning enligt föreslagen lagändring – detta är dock en komplex frågeställning som snarare rör Lag (1984-983) om ensamrätt till bärgning och Lag (1918-163) med vissa bestämmelser om sjöfynd).
2. Om det blir känt att ett vrak är under utredning, så skulle det kunna tänkas att det finns individer som vill passa på att bärga innan ett skydd träder i kraft (på motsvarande sätt som RAÄ ger uttryck för att man upplever att vrak som närmar sig 100 års gränsen får ett ökat intresse för bärgning). För att motverka detta, skulle man kunna lägga till i lagförslaget att RAÄ får besluta om tillfällig skydd under utredning, men vi anser inte att detta är en sådant grovt problem att det finns skäl för att avslå förslaget i dess nuvarande form.
Andra faktorer i Lag (1988-950) om kulturminnen mm som borde ses över
I den föreslagna lagändringen så används, precis som i övriga delar av Lag (1988-950) om kulturminnen mm (KML) begreppet "skeppsvrak", vilket inte idag inte är en perfekt formulering, då Sjölagen (1994:1009) i 1. kapitlet 2§ fastställer skepp som fartyg vars längd är minst 12 meter och med en bredd på minst 4 meter, vilket öppnar för misstolkningen att många mindre fartyg inte skulle vara berörda av den 100 årsregel som KML föreskriver genom att tolka KML enligt Sjölagens definition. RAÄ, Statens Maritima Museer, med flera tolkar redan i praktiken "skeppsvrak" som "fartygslämning", men en omformulering av "skeppsvrak" till exempelvis "fartygsvrak" eller ännu hellre "fartygslämning" (dvs alla rester fartyg och dess last oberoende av storlek) skulle tydliggöra vad som avses för en bredare allmänhet och därmed även öka skyddet för de vrak som möjligtvis kan beröras av ett sådant missförstånd.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: